Kijken en nog eens kijken - dat doe je als je met een camera op stap bent.
Ik verwonder me steeds meer over wat er in de natuur te zien is en probeer dat zo mooi mogelijk vast te leggen.
Leuk dat je mee wil kijken op dit fotoblog - ik hoop dat je er plezier aan beleeft.

Klik op een afbeelding om de foto's in de lightbox te zien - groter en beter van kwaliteit.

woensdag 24 juli 2019

Ochtend in de AWD






Eindelijk weer eens naar die mooie, afwisselende Amsterdamse Waterleiding Duinen.
Aanleiding was de zonnedauw. Ik kreeg een mailtje van Kees (van de blogsite Dommelvos)
dat dit plantje ook in de AWD groeit, én dat hij mij de weg wel wilde wijzen.
Die kans heb ik natuurlijk met beide handen aangepakt.
We prikten een datum; vervelend was dat de weersvoorspelling richting die dag steeds 
slechter werd. Maar goed, uiteindelijk zou het die ochtend grotendeels droog blijven, 
dus we spraken redelijk vroeg af. Het werd een heerlijke ochtend 
en de echte regen wachtte totdat we rond het middaguur bij Panneland aan de koffie zaten.
Prima medewerking van die kant dus ook.


 


We liepen eerst rechtstreeks naar dat ene vennetje waar de ronde zonnedauw groeit. 
Nu dacht ik dat je wel zon nodig had om daar een beetje vrolijke foto's van te kunnen
maken, maar dat viel reuze mee. 
Het gele blad met de rode tentakels en plakdruppels vangt blijkbaar veel licht;
fijn voor de foto's. Die zien er dan ook zonniger uit dan het op dat moment was.




Hier en daar was er al een bloemetje in de maak.




Een zonnig groepje blaadjes.
De blaadjes wijzen rommelig alle kanten op; waarschijnlijk hebben ze zo de meeste 
kans om insecten te vangen. Maar op deze ochtend vloog er nog nauwelijks iets rond,
dus hadden ze nog niets gevangen. 
Voor de beelden met juffertje "moet" ik dus sowieso nog eens terug.




Nog een keer hetzelfde groepje, iets andere foto en anders bewerkt. 




Rond het vennetje was nog meer te zien.
Dit bruinblauwtje hing ondersteboven aan een stengel. De foto gekanteld, 
want dat kijkt plezieriger. 


 


Het Jacobskruiskruid was volop aanwezig.
Dat is voor allerlei kleine beestjes heel plezierig.
Hier rust een metaalvlinder op de bloem.


 



Van de sint-jansvlinder zagen we er vele.





 

Vooral op het jacobskruiskruid.


 


Samen met een rups van de sint-jacobsvlinder.



 

We zijn in de AWD, dus een damhert mag niet ontbreken.


 


Niet de mooiste foto, maar wel heel leuk om eens te zien.
Een vers uitgeslopen libel, het oude huidje heeft hij hier nog vast.


 


Later zakte het larve-huidje naar beneden.


 






Wie kijkt naar wie?
Mevrouw sabelsprinkhaan gluurt hier tussen het riet door.


 


Voor mij wel de verrassing van de dag.
Ze liet zich van alle kanten fotograferen. Wat een model!


 



Ook zij vond het Jacobskruiskruid wel wat.


 


Ook even van de andere kant, om die prachtig getekende
streep over haar rug te laten zien.






Eenmaal bovenop de bloemen aanbeland, voelde ze zich blijkbaar 
erg op haar gemak en ging heerlijk zitten eten. 
 
 
 


Wat was het geweldig om al die bewegingen door de lens te kunnen volgen.





Op de volgende foto liep zij natuurlijk langs de stengel naar beneden,
maar ook deze heb ik gedraaid om haar beter te kunnen bekijken.
De structuur van de vleugels en ook een beetje van de streep bovenlangs
is hier mooi te zien. Haar voelsprieten zijn te lang voor de foto.


 


Het is wel duidelijk dat ik zeer gecharmeerd was van deze dame.
Nu toch een laatste plaatje, nogal heftig bewerkt om er een mystiek beeld van te maken.





Het zal duidelijk zijn dat ik heel blij was met deze rondleiding van Kees,
door "zijn" AWD. Ik heb natuurlijk veel meer gezien dan wanneer ik alleen was geweest. 
Het was een heerlijke ochtend.




Dank voor je bezoek en eventuele reactie.
 

14 opmerkingen:

  1. Hallo Corrie,
    Je mag tevreden zijn dat je je hoofddoel bereikt hebt. Het heeft je een aantal mooie platen van de zonnedauw opgeleverd. De eerste drie vind ik het mooist. Daarnaast mochten we niet klagen over wat we nog meer gezien hebben. Een behoorlijke variatie aan vlinders, een tijgerspin, een uitsluiper en als hoofdact een vrouwelijke grote groene sabelsprinkhaan. Zij heeft lekker meegewerkt en dat is aan je platen te zien. Dat het pas begonnen te regenen toen wij er geen hinder van hadden was een flinke meevaller. Kortom, een geslaagde ochtend.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Corrie,
    Wat een mooie serie.
    Prachtig ook die kleuren van die zonnedauw. Foto 2 is echt super.
    En wat heb je die sprinkhaan ook mooi weten te fotograferen.

    Groetjes, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Corrie,

    In het AWD kun je altijd wel iets scoren hè!
    wat een prachtige serie, mooi divers! zonnedauw, sprinkhaan, vlindertjes,
    uitsluipers, herten, kortom van alles wat, een prachtige blog Corrie
    waarvan de zonnedauw mijn favorieten zijn deze keer!!

    Nieske

    BeantwoordenVerwijderen
  4. This is a lovely, post, Corrie, from the tranquility of the water in the first images through many facets of nature, and especially your exquisite macro photography to give us a view on a hidden world.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Prachtige blog Corrie, zoals ik vanmorgen op Facebook al schreef. De eerste foto van het landschap vind ik trouwens ook heel mooi! Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dat was vast genieten. Mooie foto's hoor! Gr. Simone

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wow, wat een mooie foto's van de zonnedauw Corrie.
    Prachtig om te zien net als je andere foto's.
    De groene sprinkhaan staat er ook super mooi op.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hallo Corrie,

    Jeetje wat een droom blog.
    Vooral de zonnedauw, die kleurtjes, die scherpte, hiernaar kijkend voel ik me als een meisje in de snoepwinkel.

    En dan vervolg je gewoon nog effies met vlindertjes, rupsjes, hertjes, sprinkhanen.
    Wow, dat bedoel ik dus met een droomblog.

    Dikke complimenten Corrie.

    Groetjes, Karina

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Corrie,
    Je bezoekje aan de AWD heeft je een prachtige serie platen opgeleverd! En gezellig met Kees door "zijn" gebied ;-) Leuk die hele serie van de Sint Jansvlinders én metaalvlindertje, jij zag ze dus ook, leuk! Mooi dat zonnedauw. Je hebt ze er heel mooi uitgelicht. Ook mooi die uitgekropen libellen! De serie van de Grote groen Sabelsprinkhaan is helemaal top, ook je mysterieuze laatste foto. Ik zit er weer lekker van te genieten....en weet dat je nog h;e;el veel op de plank hebt liggen!
    Groetjes, Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Corrie,

    Nou dat ochtendje met Kees heeft jou geen windeieren gelegd. Prachtige eerste foto qua compositie van het kanaaltje. Vervolgens heel mooi de zonnedauw door de vegetatie heen gefotografeerd zodat je fijne zachte tinten in de voorgrond krijgt. De sabelsprinkhaan met zoveel detail wat heel goed te zien is in nr. 20 en 21. Mooi gebied die AWD, moet snel ook maar eens die kant op gaan.

    Groeten,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  11. De tweede en derde foto van de zonnedauw vind ik top. Gelukkig dat je er geen zon bij had, want dat levert meestal geen mooiere beelden op, in tegendeel. Je had aan Kees natuurlijk een topgids. Die weet daar de weg wel. Daarnaast hebben jullie nog genoeg andere leuke dingen voor de lens gehad met de sabelsprinkhaan als hoogtepunt. Ze zijn vaak moeilijk te fotograferen, maar bij werkte ze kennelijk redelijk mee. Wie weet komen we elkaar nog eens tegen in de AWD, want ik ben ook geregeld bij de zonnedauw te vinden...Het blijft uitdagend fotogeniek spul
    Groet, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Nou Corrie, dát was een geslaagde dag met geslaagde resultaten! De zonnedauw staat er (dankzij geen zon denk ik) heel mooi op, toch heel vrolijk van kleur maar niet hard zoals anders gebeurd zou zijn. Fijn dat je Kees als gids had en zoveel moois zag en vastlegde. De GG sabelsprinkhaan is een dankbaar object voor je geweest. Met name foto 19 vind ik top. De bewerking van de laatste foto is dan weer niet helemaal mijn smaak, hoewel het wel een mysterieus sfeertje heeft.

    Groetjes,
    Marianne

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Naturaleza en estado puro. Maravillosas fotos.
    Un abrazo.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hai Corrie,

    Inderdaad is de AWD een gebied waar je een goede gids kunt gebruiken en Kees is dat zeker. Die weet in ieder geval altijd wel een mooi onderwerp te vinden. Kennis van een gebied is goud waard.
    Met je foto's van de zonnedauw kun je goed zien dat direct zonlicht meestal een spelbreker is. Zonder dat felle licht krijg je juist mooie zachte kleuren en heb je geen last van donkere schaduwen. Prachtige beelden. Ook de foto's van de sprinkhaan zijn goed gelukt. Meestal toch een erg lastige klant om te platen.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen

Dank voor je bezoek en leuk dat je de moeite neemt om te reageren.