Kijken en nog eens kijken - dat doe je als je met een camera op stap bent.
Ik verwonder me steeds meer over wat er in de natuur te zien is en probeer dat zo mooi mogelijk vast te leggen.
Leuk dat je mee wil kijken op dit fotoblog - ik hoop dat je er plezier aan beleeft.

Klik op een afbeelding om de foto's in de lightbox te zien - groter en beter van kwaliteit.

maandag 19 november 2018

Wernigerode






In dit bericht ook eens wat cultuur; mooie oude stadjes met romantische 
vakwerkhuizen liggen in de Harz verspreid tussen al het groen.  
Wernigerode is daar een mooi voorbeeld van; met ook nog eens een groot kasteel, 
dat hoog boven de omgeving uittorent. 
De historie gaat terug tot in de 12e eeuw, van zowel stad als kasteel.
Opvallend zijn de smalle, hoge torens, die je daar steeds weer tegenkomt.


Eerst het stadje in. 
Toen we er begin van de middag aankwamen, 
stonden er karren met bradwurst en andere etenswaren op het grote plein voor het stadhuis.




Maar men was zo aardig om al snel in te pakken en het plein leeg te maken,
zodat we een mooie foto konden maken van de voorkant van het knap gerestaureerde,
middeleeuwse stadhuis.




Centraal op het plein de vroeger zo belangrijke waterput.





Een binnenplaats met groene muren.




Tot zover de stad. 
We moeten het centrum weer uit om naar het kasteel te komen.
Vanaf een (ruime) parkeerplaats loopt een weg door het bos naar boven (ca. 3 km); 
het is daar wel rustig wandelen, want normaal verkeer mag hier niet rijden.
Met af en toe een leuk doorkijkje.






Dan naderen we het kasteel.









Ook op de bebouwing rondom het kasteel groeit de klimop welig:







De spitse torenpunten zijn in het kasteel wel terug te vinden.




Zo van bovenaf heb je natuurlijk een fantastisch uitzicht over de omgeving.












We waren die dag nogal spontaan naar dit stadje gereden; pas op het plein voor het kasteel 
kwamen we erachter dat men hier nog aan het restaureren was. 
De voorkant was afgeschermd, en ook konden we er niet verder omheen lopen.
Helaas geen "vooraanzicht" van het kasteel dus.

Op het pleintje voor de ingang stond wel een fonteintje, dat nogal iele straaltjes water 
omhoog spuwde. Daar werd ik enthousiast van: druppels! 
Op m'n knieën voor het fonteintje heb ik me wel een poos geamuseerd.











We lopen dezelfde weg weer terug naar beneden.




Beneden gaan we op zoek naar een plek waar we het kasteel
in zijn volle glorie van onderaf kunnen vastleggen.









De volgende keer weer een blogje puur natuur.




Leuk dat je mijn blog bekeken hebt; reacties vind ik ook altijd fijn.



10 opmerkingen:

  1. A beautiful area, steeped in history, and it looks like it has been well restored. I have little doubt it has become a major tourist magnet. You were smart to get there early.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Corrie,
    Wat een fantastische foto's heb je daar gemaakt.
    Mooi dat nostalgische stadhuis en dat grote kasteel. En wat een uitzicht zo vanaf die hoogte.
    Ook je foto's van dat fonteintje zijn erg goed gelukt.
    Je laatste foto van het kasteel vind ik ook heel erg mooi zo met dat groen erbij.

    Groetjes, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Corrie,

    Jij kan je blog maar beter omdopen in "Op stap met Corrie"
    Je laat telkens de leukste plekjes zien.
    Met oog voor detail en oog voor het overzicht.
    Zo krijg ik echt het idee dat ik naar een goed reisprogramma zit te kijken, of naar een digitale reisgids.

    Het resultaat is dat ik nog nooit van dit plaatsje gehoord had maar er nu naar toe wil😊

    Groetjes, Karina

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een leuk stadje is dat. En het kasteel lijkt me ook de moeite waard om eens te bezoeken. Ik zal het proberen te onthouden, want de Harz staat ook nog steeds op mijn wensenlijstje. Nu stijgt die weer een paar plaatsen.
    De mooiste foto's van dit blog vind ik echter je resultaten van het gestoei met de fontein. Erg goed uitgepakt!
    Groetjes, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Corrie,

    wat een prachtige blog!! hartstikke
    mooi vastgelegd..alles ziet er strak en verzorg uit..
    je foto van het water van de fontein vind ik prachtig
    heel mooi bevroren...en sommige foto lijken wel gemaakt met een Drone!!
    een prachtige blog! complimenten

    groet Nieske

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Corrie, wat een verrassend blog! Erg leuken wat een prachtig stadje met diti plein. Het doet me erg aan de pleinen en stadjes in west-Tsjechië denken. Je fontein- en waterfoto's zijn ook bijzonder en mooi, zeker de laatste foto's zijn niet 'gewoon' en laten water eens op een heel andere manier zien. Erg leuk!

    Groetjes,
    Marianne

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Corrie,
    Je geeft met je mooie foto's een mooie impressie van het plaatsje. Knap fotowerk.
    Je fonteintje...ik zag het helemaal voor me. Daar werd je natuurlijk helemaal enthousiast van. De resultaten mogen er wezen. Uit de kunst!
    groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Corrie,

    Wat een prachtig authentiek dorpje daar in de Harz. Mooie foto's van het plein met vakwerkhuizen en een prachtig kasteel. Ook je druppels zijn zeer geslaagd, vooral nr. 16 met die dreigende wolkenlucht erachter is schitterend.

    Groetjes,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hai Corrie,

    Complimenten voor deze zeer knappe foto-reportage. Dit soort fotografie is toch wel lastig, want je probeert het toch boeiend te houden. Door de keuzes van uitsnedes en details heb ik met veel plezier deze serie bekeken. Leuk ook hoe je de fontein hebt gefotografeerd. Knap gezien en goed uitgevoerd.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Dit is weer eens wat anders Corrie maar niet minder mooi.
    Het is juist inderdaad weer even wat anders en echt heel top om te zien.
    Mooie gevels (echt vakwerk) met een hele mooie uitstraling.
    Van je druppels heb ik ook genoten maar dat kan ook niet anders natuurlijk :-0 Ik ben gek op druppels.
    Hartelijke groet, Helma

    BeantwoordenVerwijderen

Dank voor je bezoek en leuk dat je de moeite neemt om te reageren.