Kijken en nog eens kijken - dat doe je als je met een camera op stap bent.
Ik verwonder me steeds meer over wat er in de natuur te zien is en probeer dat zo mooi mogelijk vast te leggen.
Leuk dat je mee wil kijken op dit fotoblog - ik hoop dat je er plezier aan beleeft.

Klik op een afbeelding om de foto's in de lightbox te zien - groter en beter van kwaliteit.

zondag 9 juni 2024

Veelvraat * Gulo gulo

 

 
 
Veelvraten laten zich in de natuur niet vaak zien en in Gaia Zoo is dat
niet anders. Ze hebben daar een behoorlijk groot, bebost gebied, 
waar ze goed uit het zicht kunnen blijven. 
Wij liepen, na een regenbui, in de namiddag in een heel stil park rond.
Vanaf het plateau dat uitkijkt op dat gebied, keken we zonder verwachting.
Maar ik bleef kijken en zag iets donkers bewegen tussen de groene bladeren. 
De camera erop gericht en ja, het zou wel een vacht kunnen zijn,
misschien wel twee dieren die aan het rollebollen zijn?
Natuurlijk bleef ik ze met de camera volgen; de beloning was:
 
 

 
Een opening in het gebladerde en twee dieren samen in beeld.
 
 

 
Ze waren hier dus lekker aan het rollebollen samen.
 
 

 
Nog net in beeld:
 
 

 
Ze gingen uit elkaar, maar al gauw kwamen ze elkaar weer tegen:
 
 


Een poosje later kreeg ik er weer een in beeld, 
die lekker in het hoge gras lag de draaien.








 
 

 
Daarna bleven ze een poos uit het zicht;
ik was al weggelopen, want het liep tegen sluitingstijd van het park,
maar werd teruggeroepen door Adri, want: 
ze kwamen dichtbij de uitkijkplek.
 
 

 
 


Deze foto's zijn dus veel minder gecropt dan de voorgaande.





De volgende kwam nog dichterbij; hier hoefde ik niet te croppen..




De veelvraat is een marterachtige, maar wel groot en zwaar gebouwd.
Ze hebben een aparte manier van lopen, heel leuk om dat hier ook te zien.
Ze leven in arctische gebieden; hun leefgebied wordt bedreigd
door het opwarmen van de aarde.
 
Meer info over zijn leefwijze vind je in een artikel van National Geopraphic:


Over de veelvraten in GaiaZoo vind je hier info: GaiaZoo veelvraat






We hebben daar een uur lang genoten van deze dieren,
toen moesten we ons haasten naar de uitgang, want het was sluitingstijd.
In al die tijd is er trouwens geen mens langs gekomen. 
Het gaf me wel een beetje safari-gevoel.




 

9 opmerkingen:

  1. This is a legendary animal of the north that I have never seen, Corrie, and I doubt that I ever will. Such a loss for me! I am enjoying your pictures though. That will have to do. All the best - David

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lovely photos and great catches Corrie. I have seen it a "nature park" here nearby but never in the free. Greetings

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dear Lasse, thanks for your nice reaction. But these pictures were not taken in the wild eather. We were at a Zoo, (mentioned in the first sentence); the animals have a lot of space to roam around there, so it was special to see them.
      Best regards, Corrie

      Verwijderen
  3. Hoi Corrie,
    Wat een fantastische foto's van dit bijzondere dier.
    Ze zijn echt super leuk. Je hebt ook mazzel gehad dat hij zo actief was. Je hebt hem heel mooi kunnen fotograferen, zoals die laatste 5. Zelfs rennend. Erg leuk.
    Gaia zoo is een prachtige dierentuin, jammer dat het zover rijden is. Maar het is het zeker wel waard. Ik wil er ook graag weer eens heen. Ik heb alvast een voorproefje van je gehad en heb er van genoten.

    Groetjes, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hai Corrie,

    Een geweldig dier waar je alleen al voor naar zo'n park gaat. Niet echt een dier dat in veel dierentuinen te zien is. En dan ook nog eens het geluk hebben, dat het dier zo actief was. Een buitenkansje en dit zal je niet snel nog eens meemaken. Een park waar ik graag eens naar toe zou gaan, maar het is zo'n enorm eind rijden.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ha Corrie,
    Wat een geweldige serie van dit beest! Je had wel mazzel dat je de dieren ook nog helemaal vrij en dichtbij op de foto kreeg. Super! Het tweetal tussen het groen leverde je ook leuke platen op hoor, daar niet van!
    Groetjes, Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Je geduld werd ruimschoots beloond Corrie. Prachtige serie van best wel een imponerend dier.
    De foto dat hij/zij op je toe rent vind ik helemaal super.
    Groet, Geert

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dag Corrie,
    Lang geleden ben ik ook een keer in Gaia Zoo geweest. Gelukkig heb ik toen ook de veelvraten gezien. Het is er niet van gekomen om er nog eens heen te gaan. De reden? Je raadt het al, je moet een vakantie in de buurt doorbrengen, want anders is het - zeker voor mij - te ver rijden. Ik heb ze toen goed kunnen zien, maar wel heel kort. Het smaakt naar meer, zeker nu ik jouw platen zie.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Corrie,

    Al weer een hele tijd geleden waren wij ook in het Gia park en ook toen heb ik deze bijzondere dieren daar gezien. Ik vond ze er best gevaarlijk uitzien en dat bevestigen ook wel jouw beelden. Als je die klauwen aan die poten ziet wil je daar geen aai van krijgen. Ik vond ze ook best dreigend, ze vertoonden toen echt agressief gedrag naar de bezoekers. Ik vond het daarom vreemd dat je er als bezoeker via dat platform in hun verblijf zou kunnen vallen. Dat was toen, maar ik weet niet of dat nog zo is. Maar goed dat Adri jou terug riep, die laatste vijf beelden zijn super.

    Groetjes,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen

Dank voor je bezoek en leuk dat je de moeite neemt om te reageren.