Kijken en nog eens kijken - dat doe je als je met een camera op stap bent.
Ik verwonder me steeds meer over wat er in de natuur te zien is en probeer dat zo mooi mogelijk vast te leggen.
Leuk dat je mee wil kijken op dit fotoblog - ik hoop dat je er plezier aan beleeft.

Klik op een afbeelding om de foto's in de lightbox te zien - groter en beter van kwaliteit.

woensdag 15 februari 2023

Bloedsteelmycena

 

 
 
Dit blog komt wel héél veel later dan de bedoeling was, maar hier istie dan toch;
de bloedsteelmycena, zoals al aangekondigd in mijn eindejaarsoverzicht.
 
 

 
 
Half oktober zag ik op een donker plekje op en tussen oude boomstammen
een groepje paddenstoelen staan; de wat roze/rode kleur viel direct op.
Daar waar het licht erop scheen, werd dat echt rood, zeker door de zoeker gezien.
 
 

 

Met wat extra belichten zien ze er zo uit:
 
 

 
 

 
 
Niet alleen de mycena's stonden in een krap donker hoekje,
ook ernaast was weinig ruimte om te bewegen. Heb daar aardig
zitten gymnastieken om de camera in de gewenste standen te kunnen draaien.
 
 

 
 
In dit geval was ik wel extra blij met dat handige uitklapschermpje.
 
 

 
 
Het lukte zelfs om ze met de camera een beetje van onderaf in beeld te krijgen.





 Nog even een beetje uitzoomen.
 
 

 

na verloop van tijd bescheen de zon een wat groter deel van
het groepje en maakte ik vanaf de voorkant dit beeld.





Een week later was ik daar weer en toen zag het groepje er zo uit:





Tja, de meeste soorten paddenstoel zijn geen lang leven beschoren.
Ik kreeg nog wel wat gave jongere exemplaren in beeld, maar zonder
het mooie rood in de hoed.





 
 

Alleen dit bejaarde exemplaar had nog kleur.
En sprak mij wel aan met zijn rimpelige, mooi glanzende, zwierige hoed.

 

 
 
Waarmee ik dit blog dan ook wil uitzwaaien.
Ik weet, het is wel out-of-season, maar er staan nog herfstbeelden,
die ik graag wil laten zien, dus er volgen nog wat zwammen.
 
 
 

8 opmerkingen:

  1. Ha Corrie,
    Wat is die Bloedsteelmycena bloed mooi!!!
    Je hebt er wel alles uitgehaald. Super macro's. Ik zie je al liggen tussen het stronkje en knisperende blaadjes, haha! Geweldig! Ook mooi het hele groepje in beeld, zo krijg ik de indruk hoe het er staat en je was niks te laat zie ik! De foto's van de lichte enkelingen zijn ook boeiend om naar te kijken. Tor slot de bejaarde is ook realiteit.... erg mooi allemaal!
    Groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Corrie,

    Wat heb je de Bloedsteelmycena schitterend gefotografeerd! Vooral de foto van onderaf vind ik helemaal top. Dit geldt trouwens ook voor de foto van de paddenstoel met het witte hoedje dat je van onderaf gefotografeerd hebt. En ach, het 'oude bessie' doet nog zo zijn best om er op zijn manier mooi uit te zien.

    Groetjes,
    Annette

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dag Corrie,
    Zoals zo vaak heb jij een andere invalshoek bij het fotograferen dan anderen waaronder ik. Het zorgt in ieder geval voor ideeën om het ook eens zo te proberen. Soms moet je inderdaad behoorlijk je best doen om een zwammetje zo in beeld te krijgen als je wilt. Soms voel ik later op de dag wel mijn rug als ik mij wat ongewoon heb moeten belasten. Gelukkig gaat het snel voorbij.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hai Corrie,

    Soms blijven dingen weleens liggen, maar dat is niet altijd een reden om het dan te laten liggen totdat het seizoen er weer voor aanbreekt. Het gaat tenslotte om de fotografie toch? Dit is nou echt zo'n blog, waarin je heel erg duidelijk kunt zien hoe belangrijk licht is. Mooi gespeeld ook met de scherptediepte, dat mag ik altijd graag zien. Ik moet toch echt iets meer op andere dingen letten in de natuur dan alleen vogels en zoogdieren. Zoveel mooie dingen die nog te fotograferen zijn. Had ik maar meer vrije tijd....

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Corrie,

    Het heeft even geduurd voordat ik reageerde, het bloggen staat bij mij momenteel ook op een wat lager pitje, niet omdat ik geen inspiratie heb, maar ik vind deze beginmaanden van het jaar altijd wat minder, zeker op het gebied van vogels. Maakt niet uit dat je nu pas met paddenstoelen komt, het gaat uiteindelijk om de foto's, ik publiceer vaak wat gedateerde foto's, simpelweg omdat ik het met bewerken niet bij kan houden. Je hebt deze bloedsteelmycena's op een bijzondere, mooie manier gefotografeerd. Ik vind die donkere benadering echt aanspreken en ook dat groepje op die stam waar de schaduw zo mooi op valt. De eerste foto is werkelijk een juweeltje, prachtig zacht en scherptediepteverloop, ik hou daar wel van. Die witte, voorlaatste twee lijken wel helemaal andere soorten, ben geen mycoloog maar neem direct van je aan dat het dezelfde zijn.

    Groetjes,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hey Corrie,
    Maak toch helemaal niet uit wanneer je de foto's van de paddenstoeltjes plaatst, ik vind ze zelfs in de zomer wel mooi. Elk seizoen heeft trouwens paddenstoelen. Prachtige serie van de kleine stoeltjes met hun mooie rode hoedjes. Je hebt er heel wat tijd aan besteed en dat zie je af aan de foto's. Prachtige blog, ik heb hier even weer in verwondering rondgekeken.
    Lieve groetjes Nieske

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hallo Corrie.
    Mooie foto's van de paddenstoelen.
    Ook in het voorjaar zijn ze nog mooi om te bekijken hoor.
    Mooie detail opnamen zitten erbij.
    1 / 5 7/ 8 en 13 zijn voor mij de mooiste.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen

Dank voor je bezoek en leuk dat je de moeite neemt om te reageren.