Kijken en nog eens kijken - dat doe je als je met een camera op stap bent.
Ik verwonder me steeds meer over wat er in de natuur te zien is en probeer dat zo mooi mogelijk vast te leggen.
Leuk dat je mee wil kijken op dit fotoblog - ik hoop dat je er plezier aan beleeft.

Klik op een afbeelding om de foto's in de lightbox te zien - groter en beter van kwaliteit.

maandag 30 mei 2022

Morgenster

 

 

 Paarse Morgenster 
Tragopogon porrifolius
 
Is een heel bijzondere schoonheid.
En, zoals zo'n uitzonderlijke beauty betaamt, ook één met heel bijzondere eigenschappen.
Zo toont deze dame haar prachtige bloemen alleen in de ochtend
en dan ook nog uitsluitend als de zon schijnt.
 
Zo zag ik haar de eerste keer in de Heemtuin in Nieuwkoop:
 
 

 
 
Fier rechtop op een lange stengel van ca. 75 cm hoog. 




Na deze twee foto's was mijn accu leeg en ik besloot even door te lopen
naar een bankje en dan ook een boterham te eten. Op de terugweg
kwam ik natuurlijk ook weer van alles tegen, dus het was 
een uur later toen ik weer bij de Morgenster terug was.
Even heel verbaasd: ziet ze er nu anders uit?
 
 

  
 
Ja, natuurlijk, het was inmiddels rond 13.00 uur; de zon ongeveer
op haar hoogtepunt, dus voor de morgenster tijd om
haar bloem te sluiten. 




 
Mooi om dat proces te kunnen volgen.
Na ongeveer 10 minuten was de bloem zo goed als gesloten.
 
 

 
 
Ook nog eens in high key:
 
 

 
 

 
 
Een week later besloot ik om deze schoonheid nog eens te bezoeken.
Er stonden nu twee andere bloemen te bloeien, 
iets minder fier rechtop; misschien omdat het die periode nogal droog was geweest?
 
 

 
 
Minstens zo mooi als de bloem zijn de knoppen en de smalle, spits toelopende bladeren.
 
 


 
 
 

 
 
 

 
 

 
 
En natuurlijk nog wat beelden van de bloemen zelf:
 
 

 
 
 

 
 
 


 
 

 
 
 
 
Dank voor het bekijken van dit blog;
het volgende bericht zal minstens zo kleurrijk zijn als deze.
Graag tot dan. 
 
 
 
 
 

4 opmerkingen:

  1. I remain convinced, Corrie, that a camera in your hand is the equivalent to a brush wielded by Van Gogh. Your attention to colour, form and composition is remarkable and the results are never less than superb. Bravo!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Corrie,

    Prachtige serie van allerlei verschijningsvormen van deze schitterende bloem. Goed dat je later op de dag nog eens teruggegaan bent zodat je ook het sluiten van de bloem vast kon leggen. Ik vind de eerste foto werkelijk prachtig, wat een kleurenexplosie. De bewerking van de laatste foto vind ik ook heel geslaagd, ik houd daar wel van.

    Groetjes,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Corrie, wat een prachtig blog. Je hebt echt alle kanten van deze sierlijke bloemen in beeld gebracht. Gr. Simone.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hai Corrie,

    Beetje late reactie maar dus alsnog. Het blog had ik natuurlijk al eerder gezien, maar soms komt het er gewoon niet van om even snel te reageren.
    Een heel interessant blog, want ik had hier nog nooit van gehoord. Een prachtige plant is het, met mooie complementerende (is dat een goed woord?) kleuren. Het knalt van et scherm in ieder geval. Gaaf oom ook het sluiten te fotograferen, want dat is natuurlijk wel het leuke van deze plant. Je high-key opnames zijn erg fraai. Daar leent deze bloem zich uitstekend voor.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen

Dank voor je bezoek en leuk dat je de moeite neemt om te reageren.