Kijken en nog eens kijken - dat doe je als je met een camera op stap bent.
Ik verwonder me steeds meer over wat er in de natuur te zien is en probeer dat zo mooi mogelijk vast te leggen.
Leuk dat je mee wil kijken op dit fotoblog - ik hoop dat je er plezier aan beleeft.

Klik op een afbeelding om de foto's in de lightbox te zien - groter en beter van kwaliteit.

dinsdag 31 maart 2020

Holwortel






Niet echt een naam, waarbij je je een sierlijk plantje voorstelt, 
met bijzonder gevormde bloemen in de mooiste lila tinten. 
Maar dat is het wel:

Holwortel -  Corydalis cava





Een paar jaar geleden had ik een paar van deze plantjes gezien in de 
Heemtuin Nieuwkoop. Dat was toen begin april. Om nu niet te laat te zijn, 
ging ik er begin maart alvast kijken.
En ja, ongeveer op dezelfde plek bloeiden er nu al meer dan wat ik toen gezien had. 




Het is een overblijvende, zeldzaam voorkomende stinsenplant, 
die groeit in vochtige loofbossen en aan beschaduwde slootkanten.
Het komt ook voor met witte bloemen, maar die heb ik hier niet gezien;
ik vind dat blauw/lila wel zo mooi.





Zo'n bijzonder plantje, stevig, stoer en toch elegant.




Die eerste middag liet het licht het al snel afweten.
Toen ik tien dagen later terug kwam, wist ik niet wat ik zag:
door de hele tuin verspreid, werkelijk overal, bloeiden deze prachtige bloemen.


 









En niet alleen de holwortel, ook het nauw verwante vingerhelmkruid
(ook wel voorjaarshelmkruid genoemd) stond er in grote aantallen. 
Plantje en bloemen zijn net iets kleiner.
Van wat ik hier zag, had ik het idee dat de bloemen per plantje 
weliswaar kleiner, maar ook talrijker zijn. 
En ze groeien gevarieerder om de stengel heen.


Vingerhelmbloem - Corydalis solida


 


De vingerhelmbloem komt wel oorspronkelijk uit Nederland. In het wild 
groeien nog wat plantjes in duinstreken en langs de Utrechtse Vecht. 
Verder is het nu ook vooral een stinsenplant.





Het duidelijkste kenmerk om de planten te herkennen, 
zijn de schutblaadjes onder ieder bloemetje.

Die van holwortel zijn bolvormig en hebben een gave rand:





Die van de vingerhelmbloem zijn handvormig ingesneden:





Detail van de bloemen van de vingerhelmbloem:




De knoppen zijn al mooi:





Nog wat holwortel:










Tot slot een vingerhelmbloem, die graag anders-dan-de-anderen
wilde zijn. Paddenstoel misschien? 





Informatie over de bloemen heb ik uit wildebloemen.info,
flora van nederland en (uiteraard) Wikipedia.



Dit was echt zo'n dag met een gouden randje. Daar kan je lang op teren.
En er bloeide daar nog veel meer, dus er volgt nog een blog.



11 opmerkingen:

  1. heel mooi deze twee soorten. Ik moet wel bekennen dat ik ze echt niet uit elkaar kan houden, vind het lastig om te zien. Maar met behulp van jouw foto's en de toelichting erbij, zie ik nu inderdaad dat ik een vingerhelmbloem had....daar had ik nog nooit van gehoord.
    Bedankt voor deze informatieve blog, met weer allemaal prachtige zachte foto's
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha Ghita,
      omdat ik de plantjes naast elkaar zag, viel op dat ze verschillend zijn. Anders had ik dat vast ook niet opgemerkt. En die verschillen in de schutblaadjes had ik ook niet gezien hoor, dat las ik later. Leuk toch, dat er steeds weer iets nieuws te zien en te leren is in de natuur.

      Hartelijke groet, Corrie

      Verwijderen
  2. Beautiful shots, Corrie. Pleasant relief during difficult times.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hai Corrie,
    Het verschil tussen vingerhelmkruid en holwortel was mij bekend, maar de eerste naam klinkt vriendelijker dan de tweede. Ik dacht altijd dat holwortel algemener voorkwam, maar misschien heb ik me daarin vergist. Hoe dan ook, voor fotografie maakt het niet zoveel uit. Het zijn fraaie plantjes, maar nog niet zo eenvoudig om er nette plaatjes van te maken, is mijn ervaring. Het is jouw echter goed gelukt en er zitten prachtige sfeervolle beelden tussen. Inspirerend om er ook weer eens mee aan de slag te gaan (nu het nog kan en mag).
    Groet, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Corrie,
    Prachtige foto's van de Holwortel én het Vingerhelmkruid. Dat laatste vind ik meestal bij het Slot Zuilen. Daar staan veel Stinsenplanten. Deze soorten lijken veel op elkaar en heel mooi dat je het verschil laat zien.( zal Ghita ook blij mee zijn ;-) Het lukt me niet hier een favoriet uit te halen, hoeft natuurlijk ook niet als het allemaal plaatjes zijn!!!!
    Groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hallo Corrie,

    Ik las je titel "Holwortel" en had werkelijk geen idee dat ik zo'n charmant blog voorgeschoteld kreeg.
    Het is echt een blog geworden om door een ringetje te halen.
    Prachtig qua kleur, zeer fraai van scherpte en verloop, en alles perfect verzorgd in beeld gebracht.
    Dit is een echt geniet moment geworden.
    Mooi, mooi, mooi!!!

    Groetjes, Karina

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dag Corrie,
    Het is en blijft een kunst om bloemen mooi te fotograferen. Gelukkig lopen ze niet weg en kan je ze van alle kanten bekijken en de mooiste compositie zoeken. Ik kende het verschil tussen beide soorten niet, want zo goed ben ik niet in de bloemenwereld thuis. Het is je opnieuw gelukt een aantal fraaie composities te maken. Het is overigens wel prettig dat je dit meestal in een omgeving kan doen waar je niet veel mensen om je heen hoeft te hebben.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Corrie,

    Het gaat niet zozeer om de (wat gewone) naam van het plantje of het sporadisch voorkomen daarvan, maar meer op de manier waarop jij ze hebt vastgelegd. En dat is geweldig knap, hoe verder je naar achter komt in deze post hoe mooier de foto's worden, vooral daar waar de achtergronden zo lekker zacht meewerken. Bij nr 4 is die nog wat druk, maar toch heel mooi zo met dat uitgesmeerde, ik houd daar wel van. Nr. 5 en 6 zonder meer prachtig en dat geldt ook voor nr.9 en 12 en vooral ook de laatste. Ik ben gisteren nog even in de tuin bezig geweest met bloemenfotografie, heb sinds een jaar enkele kievitsbloemen, maar kom tot de conclusie dat het heel moeilijk is. Knap gedaan en bovendien een mooie les in plantkunde.

    Groetjes,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een prachtige sfeer foto's heb je gemaakt van deze bijzonder mooie bloemen Corrie.
    Hier hou ik van, mijn complimenten.

    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Corrie,
    ik kende deze plant dus niet van naam maar heb deze wel vaker gezien. Weer wat bij geleerd dus hahahahaha...... Hele mooie platen laat je zien en wat een olijk plantje. Prachtige vormen en ook de kleurschakeringen zijn erg mooi zo. We kunnen ons de komende tijd wel lekker bezig gaan houden met bloemen en plantjes :-( Ik heb weer genoten.

    Hartelijke groeten en blijf veilig.
    Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Corrie,

    Wat een mooie planten en wat een bijzondere bloeiwijze ook. Ik vind ze allebei mooi maar het vingerhelmkruid vind ik net iets aparter om te zien. Je hebt ze hier mooi vastgelegd en ook leuk om de uitleg erbij te lezen. Vooral de foto's die je laat zien onder 'na tien dagen' vind ik heel fraai, echt mooi die pastelkleuren.

    Groetjes,
    Marianne

    BeantwoordenVerwijderen

Dank voor je bezoek en leuk dat je de moeite neemt om te reageren.