Kijken en nog eens kijken - dat doe je als je met een camera op stap bent.
Ik verwonder me steeds meer over wat er in de natuur te zien is en probeer dat zo mooi mogelijk vast te leggen.
Leuk dat je mee wil kijken op dit fotoblog - ik hoop dat je er plezier aan beleeft.

Klik op een afbeelding om de foto's in de lightbox te zien - groter en beter van kwaliteit.

vrijdag 25 oktober 2024

Rood met witte stippen

 


 Als je 'paddenstoel' zegt, denken de meeste mensen aan deze;
de meest bekende. Door zijn kleur valt hij ook goed op in het bos.
Door alle nattigheid dit hele jaar door is het een heel goed paddenstoelenseizoen
en de vliegenzwam laat zich volop zien (op facebook zeker).


Ik kwam een groep verspreid staande, zeer grote exemplaren tegen.
Diameter van de meest platte hoeden tot meer dan 10 cm doorsnee.





Het is me nu duidelijk waarom ze vliegenzwam heten.
Ze werden volop bezocht door vliegen.

 

 
Deze kon ik door de lens een hele tijd volgen.
Zo te zien zat hij lekker te smikkelen van de witte stippen.
 
 

 
 
De meeste exemplaren hier waren trouwens meer oranje dan rood. 
Aan de onderkant zeker.
 
 

 
 
Ik vind dat zo mooi, dat beetje kleur door de lamellen heen.
 
 

 
 
 Ook leuk vanaf de zijkant.
 
 
 
 
 

 
 
Meerdere zwammen echt dicht bij elkaar zag je hier weinig,
Deze twee vormden wel een 'setje', 
maar het was nog best lastig om ze in één beeld te vangen. 




 
 Tot slot een close-up langs de bovenkant.




 
 Een kort blogje deze keer. 
Ik vond dat deze beroemde zwam wel even apart in de schijnwerper mocht staan.

Uiteraard volgen er meer zwammen in volgende blogs.
 
 
 
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dank voor je bezoek en leuk dat je de moeite neemt om te reageren.