Kijken en nog eens kijken - dat doe je als je met een camera op stap bent.
Ik verwonder me steeds meer over wat er in de natuur te zien is en probeer dat zo mooi mogelijk vast te leggen.
Leuk dat je mee wil kijken op dit fotoblog - ik hoop dat je er plezier aan beleeft.

Klik op een afbeelding om de foto's in de lightbox te zien - groter en beter van kwaliteit.

zondag 12 mei 2024

Dinant en de saxofoon

 


In 1814 is in Dinant Adolph Sax geboren, zoon van een instrumentenmaker.
Je snapt het al: die zal later de saxofoon uitvinden. 
In Dinant kan je niet om dat gegeven heen.
De hele stad ademt saxofoon.




 
Vlakbij de grote kerk, aan de Rue Sax, is een 'belevingscentrum' gemaakt;
een soort inloopmuseum.
Heel verzorgd ingericht, met veel informatie.
 




Voor de deur houdt dhr. A Sax zelf de wacht.




 
Overal in de stad vind je beelden van saxofoons. 
Om te beginnen op die lange brug over de Maas, de Charles de Gaulle brug.
Naast de brug ook een standbeeld van dhr De Gaulle, maar die valt minder op.
 
 

.

Al deze beelden komen duidelijk uit dezelfde mal,
maar zijn wel heel verschillend gedecoreerd. 
 
 

 
 
Hier verwijst iedere saxofoon naar een land.
Meer hierover weten? zie: Art on Sax
 





 

 
De middelste saxofoon hierboven is helemaal in
blauwtinten, met witte rondjes.; hieronder een fragment.
 Doet mij denken aan de zee. Staat er op het bordje onderop: 
Oostenrijk
 
 

 
 
Vanaf de brug aan het begin van de middag even een spectaculaire wolkenlucht. 




Verspreid door de stad staan nog veel meer standbeelden.
Vaak met meer details, zodat ze eruit zien of er ook muziek uit kan komen.
 
 

 
 

 

 

 
 
Maar dit is wel de allermooiste. Geheel van glas.
 
 

 
Een prominente plaats, pal voor het stadhuis. Staat ook een hekje omheen.
Maar de omgeving is behoorlijk rommelig, met geparkeerde
 en rondrijdende auto's er dicht op. 
 
 

 
 Gekleurd glaswerk, in leuke laagjes en een boel licht.
Dát vraagt om close-ups; dus heb ik daar best lang heerlijk omheen lopen draaien.
 
 




 
 

 
 

 
 

 
 

 
 

 
 

 
 
 

 
Tot slot nog een heel maf plaatje.
Standbeeld in een winkel, vanaf zijkant door het glas heen gefotografeerd,
 
 

 
 
Ik denk dat het stadje rond deze tijd, en zeker in de zomerperiode,
wel volop zal bruisen. En dat je dan de muziek ook kunt hóren. 
Er stonden veel concoursen en concerten aangekondigd.
 
 
 

6 opmerkingen:

  1. Some beautiful sounds can come from that instrument. I remember that Bill Clinton, ex president of the USA played the saxophone. May be the only beautiful sounds he made! Maybe Monica Lewinsky knows!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Corrie,
    Wat een prachtige foto's!! Geweldig al deze kunstwerken van de saxofoon.
    Foto 8 zo achter elkaar vind ik erg mooi genomen. Heel bijzonder.

    Groetjes, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Corrie,

    Bijzonder zeg zo'n stadje dat saxofoon ademt. Ik ben er lang geleden wel eens geweest en ik weet niet of dit iets van de laatste tijd is, maar ik heb dit toen niet gezien. Mooie reportage en ik vind je abstracten ook heel geslaagd vooral de tweede vind ik super.

    Groetjes,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb weer een hoop geleerd van jouw blog Corrie. De saxofoon is daar absoluut niet te missen.
    Je hebt e.e.a. erg mooi in beeld gebracht. Een genot om te bekijken en te lezen 👍😎
    Groet, Geert

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Corrie,
    Een cultuurblog over Dinant! Prachtig gefotografeerde saxofoons of zoveel manieren De serie met het glas is mooi en spannend. De dreigende lucht indrukwekkend Ik heb weer genoten van je kunstwerken!
    Groetjes, Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hai Corrie,

    Geweldig zo'n stadje met een thema. De detailplaten van het glaswerk zijn heerlij om naar te kijken. Heel gaaf gedaan.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen

Dank voor je bezoek en leuk dat je de moeite neemt om te reageren.