Kijken en nog eens kijken - dat doe je als je met een camera op stap bent.
Ik verwonder me steeds meer over wat er in de natuur te zien is en probeer dat zo mooi mogelijk vast te leggen.
Leuk dat je mee wil kijken op dit fotoblog - ik hoop dat je er plezier aan beleeft.

Klik op een afbeelding om de foto's in de lightbox te zien - groter en beter van kwaliteit.

maandag 25 maart 2024

Thijssepark

 

 
 
Half maart was er een zonnige zaterdag voorspeld,
dus naar het Thijssepark om bosanemonen te fotograferen.
's Morgens vroeg was het grauw en somber, maar dat zou wel veranderen?
Het park was bezaaid met bosanemonen, die niet zo opvielen,
omdat ze hun kopjes nog gesloten hielden.
 




Gelukkig zijn niet alle planten zo lichtgevoelig
en bloeiden de vingerhelmbloem en holwortel er wel volop.
Kleine, tere bloemen, die niet zo opvallen, maar prachtig om van dichtbij
(lees: met de macrolens) te bekijken.




 
Een heel jonge vingerhelmbloem, met de knoppen nog gesloten.
 
 

 
 
Vlak onder de knoppen zie je blaadjes, die een beetje lijken op
een hand met vijf vingers. Vandaar vinger-helmbloem.




 
Bij de holwortel hebben die blaadjes een gesloten rand:
 
 

 
 
Dat is het enige verschil waaraan je de soorten kunt herkennen.
Die sierlijke bloemen hebben ze allebei.




Maar hoe ging het met de bosanemonen?
Tijdens het middaguur zag het park er zo uit:
 
 

 

Hoewel het licht iets beter werd, was het nog niet genoeg
om hun bloemblaadjes echt te openen.
Toch enkele foto's:








Wat er wél graag op de foto wilde: grote bossen zomerklokjes.
Die zijn hun tijd dan weer ver vooruit.
 
 
 


Eerst een wat andere benadering van dit grote aantal: ICM,
ofwel bewegen met de camera:





Maar de klokjes op zich zijn nog leuker dan de wintervariant:





 

Met iets meer afstand:
 
 

 


 

Tot slot een beetje dromerig beeld van de holwortel,
mijn favoriet van die dag:
 
 

 
 
Leuk dat je dit blog bekeken hebt.
En als je van bloemen houdt: er komt nog meer aan. 
Tot blogs.
 
 
 
 

6 opmerkingen:

  1. Wat een mooie dichte bosanemonen partij in beeld gebracht. Echt geweldig.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. If ever I needed confirmation that flowers are fundamental to human happiness, Corrie, you just provided it. Your pictures are exquisite.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Corrie,
    Mooie foto's. Prachtig al die bloemen.
    Je hebt ook mooie wazige achtergronden.

    Groetjes, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat is het toch leuk in het vroege voorjaar, die parkjes in de stad met de mooie stinzenplanten. Daar vermaken wij ons zomaar een paar uurtjes met de bloemetjes. Prachtige serie met voor mij de holwortel als favoriet, mooi vastgelegd zo.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Corrie,

    Ik ben geen kenner van stinzenplanten, een sneeuwklokje en bosanemoon herken ik nog wel, maar holwortel en vingerhelmbloem zijn mij onbekend. Ik weet ook niet of ze hier voorkomen of dat het meer soorten voor het westen van het land zijn. Jouw foto's ervan zijn evenwel prachtig en naar gelang je meer naar het einde gaat worden ze steeds mooier, vind ik. Vooral de zomerklokjes nrs 15 en 16 vind ik echt top met die heerlijke onscherpte en herhaling in de achtergrond.

    Groetjes,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dag Corrie,
    Bloemen zijn een thema waar je je eindeloos mee bezig kan houden. Voor de liefhebbers is het voorjaar natuurlijk een geweldige tijd. Jij hebt je kansen gegrepen, al waren de omstandigheden nog niet optimaal. De composities met rustige, onscherpe achtergronden spreken mij het meest aan.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen

Dank voor je bezoek en leuk dat je de moeite neemt om te reageren.