Kijken en nog eens kijken - dat doe je als je met een camera op stap bent.
Ik verwonder me steeds meer over wat er in de natuur te zien is en probeer dat zo mooi mogelijk vast te leggen.
Leuk dat je mee wil kijken op dit fotoblog - ik hoop dat je er plezier aan beleeft.

Klik op een afbeelding om de foto's in de lightbox te zien - groter en beter van kwaliteit.

vrijdag 25 januari 2019

Januari-hussel






Januari begint met vuurwerk. Zoals we dat in Nederland doen, vind ik 't niet zo'n fijne gewoonte. 
Iedereen knalt er overal maar op los en vooral heel jonge knullen zijn
 al dagen van tevoren met rotjes bezig. Dieren zijn dagenlang van slag.
De eerste uren van het jaar ga ik dan ook niet naar buiten. 

Maar siervuurwerk is wel mooi om te zien. Dit jaar heb ik geprobeerd om daar wat foto's van te maken. 
Vanaf de zolder door dubbelglas heen. Echt spectaculair werden mijn beelden dan ook niet. 
Deze twee minimalistische resultaten vond ik wel leuk om te laten zien.





Nu maar wat stiller. Een paar dagen later, kort na zonsondergang,
met nèt nog wat mooie kleurtjes in de lucht. 




Wat spiegelingen van dichterbij.








De dag ná de storm, maar op het strand van Egmond ging de wind nog fiks tekeer. 
En water-k-k-koud.
Maar geweldig om te zien, die langswaaiende schuimstroken.









De bloedmaan heb ik aan me voorbij laten gaan.
De avond ervoor zag ik de volle maan mooie kleuren toveren in de dunne bewolking eromheen.
Toen wel de camera gehaald.







Vervolgens.... ging het ook hier sneeuwen. Hele kleine vlokjes, maar wel zowat de hele dag door.
Zodat er uiteindelijk toch een fikse laag lag.




Het was wel zoeken naar stevige takken, waar nog wat sneeuw op was blijven liggen.






De sneeuw overbelichten? De lucht bleek een stuk witter.







Plataan met leuke kleurtjes.




En een beetje sneeuw.





Update over de zwarte berk, waar ik de vorige zomer over schreef.




Ik was toen heel verbaasd dat er een zwarte berk bestond en helemaal dat men deze ook
 wel rode berk noemt. Daar begreep ik toen niets van, maar nu zag ik het wel:






Tot slot een winterse, uiteindelijk felgekleurde, zonsondergang.
Dat was eerder deze maand, maar ik vond het wel toepasselijk om dit blog ermee te eindigen.
















Dank voor je bezoek; reacties vind ik altijd leuk.





12 opmerkingen:

  1. Mooi Corrie, het geeft de maand januari goed weer, van alles wat. Mijn oog viel meteen op foto nr. 3, prachtige kleuren en je voelt de rust. Wat zal februari ons brengen? Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Corrie,
    Wat een prachtige foto's!! Vooral foto 3 vind ik helemaal te gek.
    Fantastisch met die weerspiegeling. Erg mooi!!

    Groetjes, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Corrie,

    Wat een heerlijk gevarieerd blog.
    Een spetterend begin met siervuurwerk.
    Al die rotjes vind ik ook niets hoor, niet alleen de beesten schrikken iedere keer opnieuw (ik ook)
    De opname die direct daarna komt is niets minder dan een juweel, wat is die prachtig mooi.
    En je spiegelfoto's zijn ook al zo goed, ik vind het net hele fijne schilderwerkjes.
    Van je strandopnames krijg ik het plaatsvervangend koud en krijg zin in warme choco.
    En wat te denken van die kleurtjes bij de maanfoto's, ik ben voor de bloedmaan gegaan maar heb nu spijt dat ik dit niet gezien heb.

    Echt weer een super fijn blog Corrie.

    Fijn weekend en LG,
    Karina

    PS zou jouw auto met rust laten hoor 😜😜

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Corrie,

    Ik hou evenmin als jij van dat knalvuurwerk, wat mij betreft wordt het snel verboden. Ik zou ook het zolderraam niet geopend hebben als was het alleen maar om de stank buiten te houden.
    Je laat hier enkele prachtige platen zien, mooi abstract beeld van de spiegeling op nr. 4, mooi dat je de persoon op nr. 6 in beeld hebt, het geeft perspectief aan het beeld. Fijne structuren in nr. 15 en 17. Mooie compositie op nr. 16. Tenslotte prachtig die "brandende" bomen op nr 23 en 24. Ik zou overigens dat randje boven bij nr. 23 eraf halen, wordt ie volgens mij nog sterker van. Fijne januari-serie.

    Groetjes,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een variatie..... ik vind de eerste zonsopkomst foto de allermooiste, je ziet de kou, de kleuren zijn prachtig en een mooie spiegeling. Leuk dat je nu weer een foto van de zwarte berk laat zien, die nu inderdaad meer rood lijkt. Er zitten ook een paar mooie creatieve foto's bij, niet allemaal mijn smaak maar de schors van de plataan vind ik mooi gedaan. Ook de slotfoto's van de oranje lucht met de bomen in de voorgrond spreken mij wel aan.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Je hebt het vuurwerk mooi gefotografeerd Corry, maar van mij mogen ze het afschaffen.
    Mooie serie laat je hier zien, de eerste na het vuurwerk vind ik de mooiste ;-))
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Corrie,
    Je begint met vuurwerk en je eindigt met vuurwerk, geweldig! Je woeste zee en schuimkoppen over het strand, zo mooi ook met nog net rechtsboven die meeuw... De spiegelingen van de bomen, mooi! Maar ook die plataan van onderaf. En de grillige bast. Dan die zwarte/rode berk! Nooit geweten. De laatste vier foto's knallen er echt uit. Erg vurig en fraai! Het is wel een blogje met uitersten. Leg de derde (mijn grote favoriet!) naast de laatste..gaaf hoor
    Groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Corrie,
    een hele leuke tekst "januari hussel" hahahaha...
    en je mag van mij meer van dit soort hussels neerzetten hoor :-)
    Prachtige foto's met een geweldige mooie variatie :-)
    Net wat Maria zegt: "Je begint met vuurwerk en je eindigt met vuurwerk :-)))))))"
    Prachtig om te zien.
    Hartelijke groet, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hai Corrie,
    Van mij mogen ze dat oudejaarsvuurwerk ook afschaffen.Ik blijf dan ook altijd lekker binnen en maak er zeker geen foto's van. Ik heb vorig jaar voor het eerst een echte vuurwerkshow gefotografeerd (4daagse Nijmegen) en dat vond ik wel leuk om te doen. Toch zijn jouw vuurwerkplaatjes wel geslaagd. Apart! Maar het betere vuurwerk staat aan het eind, vooral de voorlaatste foto is super. Foto 3 is ook een schoonheid en de maanfoto's kunnen mij ook wel bekoren evenals de bast van de plataan.
    Groet, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Corrie,
    Als ik jouw foto's bekijk springt voor mij als eerste nr 3 eruit, een prachtig stilleven. De volgende was nr 8. De zee spreekt vaak aan en in dit geval sprak dit beeld mij aan. Van alle bomenplaten vind ik nr 18 heel mooi. De laatste beelden met de fraaie rode zon zijn een prachtige afsluiter.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Corrie, wat een leuke blog. Ik kon hem in gedachten ook nog een soort mee'herinneren', die dag van de maan, ik heb dat ook gezien, de sneeuw... De foto's van de zee , vooral die woeste schuimkoppen vind ik ook super goed geworden. En leuk om te zien dat de zwarte berk ook een rode is.
    Een mooi verslag van deze maand!

    Groetjes,
    Marianne

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hai Corrie,

    Daar zitten een aantal pareltjes tussen zeg. De laatste drie zijn erg fraai. Wat een kleuren en vooral qua compositie erg goed gelukt. Alledrie een andere compositie, maar alledrie top.
    Je standpunt voor het fotograferen van bomen (van onder naar boven) pakt hier ook mooi uit bij 1 van je foto's. Geeft toch een heel apart gezicht.
    Je twee foto's van de maan zijn de favorieten. Die zijn echt geweldig geworden.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen

Dank voor je bezoek en leuk dat je de moeite neemt om te reageren.