Kijken en nog eens kijken - dat doe je als je met een camera op stap bent.
Ik verwonder me steeds meer over wat er in de natuur te zien is en probeer dat zo mooi mogelijk vast te leggen.
Leuk dat je mee wil kijken op dit fotoblog - ik hoop dat je er plezier aan beleeft.

Klik op een afbeelding om de foto's in de lightbox te zien - groter en beter van kwaliteit.

dinsdag 18 december 2018

Toch nog paddenstoelen






Hoewel ik dit jaar toch behoorlijk vaak in een bos te vinden was, 
was ik niet succesvol in het vinden van paddenstoelen. Maar uiteindelijk,
begin december (!), na een paar regenbuien, 
kon ik toch serieus met wat paddenstoelen aan de gang. 

In namen ben ik niet zo goed, geen idee hoe deze heten,
dus wie me daarbij kan helpen - graag.





Natuurlijk heb ik ook aandacht voor de laatste blaadjes aan de bomen,





want de meeste lagen al op de grond, of ... in het water.


 



Op een verweerde, omgevallen boomstam groeiden veel mycena's (?).


 


Ik heb daar lang omheen gedraaid,
maar kwam steeds bij hetzelfde groepje uit, 
dat van beide kanten af gezien, toch het mooist in het licht stond.
















Nog weer even naar de waterkant voor spiegeltjes.






Heerlijk als je de zon in het water kunt zien schijnen.


 






En eentje met de macrolens.






Tussen een dikke laag herfstblaadjes groeiden deze mooie paddenstoelen,
de stelen verborgen in de bladermassa. Russula (?)


 


Van onderaf kan je de glooiende zijkant mooi zien
en geeft de zon de blaadjes hun mooie kleur.








 


Herfststilleven




 


Dit was wel een bijzondere ervaring;
de camera omhoog gericht voor... paddenstoelen.
Deze fluweelpootjes (?) groeiden hoog boven mijn hoofd
in een inkeping in deze grote, statige beuk. 


 






En dan nóg maar wat verder uitzoomen:


 









Met deze glinsterlichtjes uit de natuur wens ik iedereen

heel fijne feestdagen


 
 


12 opmerkingen:

  1. Hello Corrie: I really enjoy seeing these series on fungi and there are some exceptionally fine photographs here. I don’t know whether Dutch people have a special affinity for mushrooms but it seems to me they are featured in more Dutch blogs than any others. Congratulations to you and your compatriots for presenting a wonderful group of organisms to the rest of the world.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Corrie,
    Het was inderdaad geen lekker paddestoelenseizoen dit jaar. Het waren een paar korte periodes, begin november en begin december. Veel zoeken en dan nog gave exemplaren zien te vinden. Het viel niet mee, maar stoeien met lamellen -zoals jij ook deed - is ook leuk. Leuk om te lezen dat ook jij moeite hebt met het vinden van de goede namen. Die fluweelpootjes (ik zou het niet weten) zijn wel gaaf, aparte plek ook.
    Je spiegelfoto's zijn gaaf,vooral de eerste vind ik erg goed gelukt.
    Groet, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hi Corrie,
    Wat een heerlijke post plaats je weer.
    Je maakt met dit blog het gebrek aan paddenstoelen (ook ik had daar last van) in een keer goed.
    Maar niet alleen je paddo's zijn om door een ringetje te halen.
    Ook je spiegelfoto's zijn fantastisch.
    Het is een fijn en sfeervol geheel geworden met mooie warme tinten en fijne scherptediepten.

    Ik heb wederom genoten.

    Groetjes, Karina

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Corrie,
    Prachtige beelden. Vooral die paddenstoelen vind ik heel erg mooi.
    Bijzonder ook om te zien dat ze zelfs uit de boomstammen komen.
    Foto 13, 18 en 20 zijn mijn favorieten van deze mooie reeks.

    Groetjes, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Corrie, ik vind vooral de foto's van de blaadjes en de spiegelingen heel mooi, ik heb niet zo veel met paddenstoelenfotografie. De paddenstoelen in de boom vind ik dan wel heel leuk omdat het een heel ander soort foto's zijn, lekker ook dat je nog wat verder uitzoomde!

    Je natuurlichtjes zijn een mooi einde van de blog, bedankt voor de goede wensen.

    Marianne

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat heb je toch nog veel paddenstoelen kunnen fotograferen Corrie.
    En ozo mooi gedaan.
    De bladeren met de spiegeling in het water zijn ook super mooi gedaan, prachtige kleuren zitten er in.
    Fijne Kerstdagen en een Gelukkig Nieuwjaar gewenst.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Prachtige blog, niet alleen de mooie paddenstoelen maar ook de weerspiegelingen van blaadjes en bomen in het water, die vind ik echt heel goed. Mooie herfstkleuren bij de paddenstoelen. Ook de bomenfoto recht omhoog is erg leuk.
    en voor jou ook een Fijne Kerst en een gelukkig 2019

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hallo Corrie,
    Je hebt weer heerlijk buiten gespeeld, maar goed dat je toch nog gezocht hebt naar paddenstoelen! Al je foto's met bladeren, spiegelingen en bewegingen in het water vind ik prachtig. Ik noem verder nog wat favo's zoals foto 3 een eenzaam blaadje wat nog gretig van de zon geniet. Dan foto 7 mooie groep met prachtige belichting. foto 13/16 is volgens mij ook een Russula, foto 20 zo omhoog gerichtis ook weer klasse en echt des Corries! De laatste herfst-twinkelingen met kerstwens mooi en goed gevonden! Dank je wel en voor jou en je familie fijne feestdagen en een mooi en gezond 2019!
    Groetjes, Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dag Corrie,
    Het is maar net waar je in december nog mee bezig wilt zijn. Voor mij geen platen meer van blaadjes in de zon of paddenstoelen. Dat het toch de moeite loont om daar oog voor te hebben laat je hier duidelijk zien. Mooi kleurenspel, goed gebruik gemaakt van druppels. Paddenstoeltjes kunnen je eindeloos bezighouden, inderdaad opmerkelijk lang dit jaar.
    Ik wens jou en je familie plezierige kerstdagen en een 2019 in goede gezondheid met veel fotoplezier.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Corrie,

    Ja, erg lastig op naam te brengen die paddenstoelen, maar ze hebben dan ook zo veel verschillende verschijningsvormen. Mooi gedaan en ik vind vooral die weerspiegeling foto nr. 9 heel fraai, wat een schitterend kleurenpalet.
    Ik wens jou ook hele fijne feestdagen.

    Groetjes,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hello dear Corrie
    What a beautiful series of photos!
    I really enjoyed very much, and my favorites are the tree reflections.
    Congratulations!!
    I wish you a great weekend and a merry Xmas, my friend :)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Corrie,
    de paddenstoelen kwamen dit jaar ook heel laat "op gang" maar toen ze er eenmaal waren zag je er ook gelijk heel veel. Je foto's zijn werkelijk ontzettend mooi. Ook je foto's van de bladeren zijn geweldig. Heerlijk als je zo even lekker kunt spelen :-)
    Hartelijke groet, Helma

    BeantwoordenVerwijderen

Dank voor je bezoek en leuk dat je de moeite neemt om te reageren.