Kijken en nog eens kijken - dat doe je als je met een camera op stap bent.
Ik verwonder me steeds meer over wat er in de natuur te zien is en probeer dat zo mooi mogelijk vast te leggen.
Leuk dat je mee wil kijken op dit fotoblog - ik hoop dat je er plezier aan beleeft.

Klik op een afbeelding om de foto's in de lightbox te zien - groter en beter van kwaliteit.

maandag 23 april 2018

Panoramaroute





In deze blog ga ik nogmaals terug naar Zuid-Afrika.
Het "toetje" van onze reis vorig jaar was een trip langs de hoogtepunten van de Panoramaroute,
het Noordelijke deel van de Drakensbergen - dit klinkt al veel stoerder - en bekend om zijn prachtige vergezichten. 

Nadat we die donderdag aan het begin van de middag het Krugerpark hadden verlaten,
reden we naar de omgeving van Graskop - waar we zouden overnachten - en hadden
 zo tegen het eind van de dag in mooi licht nog tijd om daar rond te kijken.
Ik vond de natuur daar beslist verrassend.




 We hadden ook nog tijd voor een bezoekje aan de Berlin Falls.





Even inzoomen:






Na een verkwikkende nacht in een heerlijk hotel, 
begon onze laatste vakantiedag met een bezoek aan de Lisbon Falls.
Helder weer, dus een weids uitzicht.
 





Maar ik had natuurlijk het meeste oog voor het water:







 Daarna stond een bezoek gepland aan Bourke's Luck Potholes.
Potholes? - ik had geen idee wat ik me daarbij voor moest stellen.
Na de ingang kom je eerst op een, nogal dorre, vlakte.
Tussen de kale rotsen, ziet dit water er wel lieflijk uit 
(ehh: op dat rode bordje staat wel dat het verboden, want: zeer gevaarlijk,
 is om daar te lopen)





Maar al snel zie je de imposante, rond uitgesleten, rotsformaties in diepe kloven;
zo uitgesleten door het eeuwenlang kolken van het water van de rivieren de Treur en de Blyde,
die hier samenkomen.


 


Rotsen in allerlei kleuren én water - dat kan me sowieso al erg fascineren,
maar de combinatie met deze ronde vormen is helemaal indrukwekkend.






 



Ook indrukwekkend: het kleine varentje dat tussen de rotsen weet te groeien.


 


Ook hier groeit een en ander tussen de rotsspleten.
 




Hoe de rivieren Blyde en Treur aan hun namen zijn gekomen is ook een verhaal apart.
Dat verhaal hadden we daar gehoord; ik neem het nu over van de website Visit Africa Now:


 In 1844 was een groep pioneers bij een rivier neergestreken. 
De leider van de groep, Hendrik Potgieter, 
ging met een paar mannen naar Lourenço Marques (tegenwoordig Maputo). Op de verwachte tijd 
waren ze nog niet terug. De achtergebleven mannen hebben nog een aantal weken gewacht, 
maar gingen er toen vanuit dat ze tijdens de lange, gevaarlijke reis waren omgekomen. 
De rivier waar ze hun kamp hadden opgeslagen noemden ze daarom Treur. 

Ze trokken vervolgens verder en na een aantal dagen kwamen zij uit bij een andere rivier.
 Hier ontmoetten ze alsnog Potgieter en zijn mannen, die oponthoud hadden gehad. 
De blijdschap werd geuit door deze rivier de naam Blyde te geven. 





Op veel plekken valt water naar beneden.
Dat vind ik natuurlijk fantastisch.





 


Dan echt de laatste sightseeing plek van deze reis,
waar mijn oog eerst getrokken werd door deze koraalboom met zijn beeldschone bloemen:



 


Zicht op de Blyde River Canyon:







 Nog even een kijkje de andere kant op -
het was best wat heiig die middag, de achtergrond op deze foto toverde Lightroom tevoorschijn
 met de dehaze functie. Heel verrassend.




 Na dit geweldige toetje was de koek toch echt op:
we moesten ons haasten naar het vliegveld van Johannesburg voor de
nachtvlucht terug naar Schiphol.






Heel veel dank voor jullie fijne reacties en beste wensen bij mijn voorgaande bericht. 




10 opmerkingen:

  1. Interesting post, Corrie. There is so much that is wonderful about Africa, the geology, the water, the birds, the mammals - it really is a land of fascination, and once one has visited one always wishes to return.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Corrie.

    Prachtig, prachtig, meer dan prachtig.
    Wat een mooie natuur heb je daar.
    Zo mooi die watervallen, rotspartijen.
    Wat zal je genoten hebben daar.

    Fijn dat je het laat zien het is prachtig.
    De foto's zijn adembenemend.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Corrie,
    Het is steeds weer mooi om deze beelden te zien. Bovendien heb je er hele andere platen gemaakt dan ik tijdens de twee keer dat ik daar geweest ben. Het is een fascinerend landschap waar je echt je ogen uitkijkt. Heb je daar ook nog bavianen en vervet monkeys gezien? Jouw beelden geven heel fraai weer hoe divers de Afrikaanse landschappen kunnen zijn.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha Kees,
      nee, apen zijn we daar niet tegengekomen.
      Maar we kwamen net uit het Krugerpark, dus heb ik ze niet gemist.

      Hartelijke groet, Corrie

      Verwijderen
  4. Hoi Corrie,
    Wat een prachtige beelden. Fantastisch die uitzichten vanaf die enorme hoogtes.
    Schitterend ook hoe je die watervallen zo hebt kunnen fotograferen. Mooi dat je ons even mee laat genieten van deze prachtige omgeving. Echt super!!

    Groetjes, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Corrie,
    Heel indrukwekkend en onbeschrijfelijk fantastische vergezichten. Heel indrukwekkend zijn ook je foto's! Prachtige waterpartijen! Mooi is die Koraalbloem, zeg! Een heel leuk verhaal over de namen van die rivieren. Ik heb genoten van dit mooie vervolgdeel van je superreis. Nu maar hopen dat het revalideren met je nieuwe heup voorspoedig gaat....arme jij ik begrijp dat je er nog niet echt op uit kon gaan, sterkte hoor!
    Lieve groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha Maria,
      dank voor je meeleven. Het revalideren gaat heel goed, maar helaas - voor "op stap met de camera" moet ik nog geduld oefenen. Het positieve is: gaat helemaal goed komen!!

      Hartelijke groet, Corrie

      Verwijderen
  6. Tsjonge, wat een geweldige landschappen laat je hier zien Corrie. Wat zal dat een enorme indrukken gegeven hebben. Vaak heb je met dit soort landschappen dat het in zijn geheel niet overkomt op een foto, maar je bent er toch zeker in geslaagd om het tot leven te laten komen. Top gedaan.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Corrie,
    echt hele leuk dat je weer even teruggegaan bent naar deze foto's.
    De uitzichten vind ik echt onwijs mooi om te zien en dit heb je ook nog eens heel mooi vereeuwigd. Ook leuke watervallen en valletjes en veel rosten maar ook groen. Dit is echt wel genieten zeg.
    hartelijke groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een mooi land is dat, pracht foto's Corry.
    Fijne zondag, groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen

Dank voor je bezoek en leuk dat je de moeite neemt om te reageren.