Kijken en nog eens kijken - dat doe je als je met een camera op stap bent.
Ik verwonder me steeds meer over wat er in de natuur te zien is en probeer dat zo mooi mogelijk vast te leggen.
Leuk dat je mee wil kijken op dit fotoblog - ik hoop dat je er plezier aan beleeft.

Klik op een afbeelding om de foto's in de lightbox te zien - groter en beter van kwaliteit.

zaterdag 19 mei 2018

Waterkleuren






Water - we kunnen niet zonder. 
Al het leven op aarde bestaat voor het grootste deel uit water.
Voor fotografie is water op zich een veelzijdig onderwerp. Van zichzelf kleurloos,
maar met eigenschappen die het vaak een kleurrijk onderwerp maken:
het glanzende oppervlak weerspiegelt de kleuren uit de omgeving;
of is doorzichtig, zodat de onderliggende laag zichtbaar wordt.

Of allebei, zoals in dit winterse bergbeekje in Duitsland:


 


Voor dit blog heb ik verschillende foto's bij elkaar gezocht met het thema "water",
gemaakt dichtbij huis, zoals de openingsfoto, of op reis.
Overal heeft water een enorme aantrekkingskracht voor mij.


Snelstromend en opspattend water maakt me vrolijk.
Hier in een snelstromende beek, de Kleine Ohe, in het Beierse Woud:










Hollands landschap - 
golfjes met weerspiegeling van riet en een blauwe lucht:







De zon komt op over de Nieuwkoopse Plassen:





Een uurtje later:





Bijzondere lichtval bij het begin van een ondergronds meer,
de Melissani grot op Keffalonia.
(sprookjesachtig om je daar in een roeibootje rond te laten varen)





Langs de Noordzeekust op een zonnige septemberdag:











De Eau Noire is een bronrivier van de Viroin, die een deel ondergronds stroomt 
en in het stadje Nismes weer boven komt. 
In die streek bekend om het zuivere water. 
Ik was vooral verrast door de vormen en kleuren.







De kust bij Boulder's Beach, West Coast, Zuid-Afrika;









Ook Zuid-Afrika, langs de Westkust ten Noorden van Kaapstad;
rotsbodem waar een dun laagje oceaanwater in staat.






Dit zijn foto's die niet in een blogje pasten, of het was er niet van gekomen,
of ze zijn nog van "voor het bloggen" (de beelden van Keffalonia),
maar die ik zelf erg waardeer. Dus ik vond het wel leuk om deze alsnog te laten zien.



Hartelijk dank voor je bezoek en eventuele reactie.


11 opmerkingen:

  1. A fine series of images, Corrie, about a substance most of us take for granted, yet we ourselves are mostly water. Water in our daily lives can be anything from a muddy puddle drying in the afternoon sun to a magnificent waterfall. Thank goodness that in the developed world it comes out of the tap and we don’t have to worry every day whether we will have water and how far we have to travel to get it.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een heel apart blogje en zeker zeer kleurrijk. De Nieuwkoopse Plassen bij zonsopkomst springt er wat mij betreft bovenuit.
    Groetjes, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Corrie,
    Hele mooie foto's!! Bijzonder hoe je zo al die kleuren op het water hebt weten te fotograferen. Foto 9 is echt super met die kleuren. Ook je waterval foto's vind ik heel erg mooi. Een leuke blogpost Corrie!!

    Groetjes, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Lovely to see you back on the blogosphere, Corrie!
    And all of these pictures are gorgeous.
    I hope you are well, warm wishes my friend :)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Corrie,
    Spectaculaire beelden van water in al zijn vormen! Als je er oog voor hebt, zoals jij! Je hebt het zo mooi op verschillende manieren gefotografeerd!
    Ik kan hier ook enorm van genieten en deel je fascinatie!
    schitterende Post!
    groetjes, Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Corrie,
    Je laat onverwachte beelden zien die je in een waterrijke omgeving kunt zien. Invloed van zon, gesteenten, mineralen, plantengroei, enz. kunnen voor verrassingen zorgen. En dan heb je nog niet eens andere verschijningsvormen van water erbij betrokken zoals ijs en sneeuw. Water alleen staat al garant voor bijzondere patronen en kleuren. Je laat hier een knappe serie zien.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dit is de tweede keer dat ik dit waterblog bekijk en ik vind hem prachtig, stuk voor stuk fascinerende foto's. Leuk dat je er een blog van hebt gemaakt. Structuren, kleuren, patronen, beweging... alles komt aan bod. Heel fraai Corrie!

    Groetjes,
    Marianne

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ohhh dit is mooi Corry, heel apart om het zo te zien.
    Je hebt er kunstwerkjes van gemaakt.

    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Corrie,
    werkelijk een onwijs leuk blog met dit water onderwerp :-))))
    Prachtig zoals je hier op veel verschillende manieren water voorbij laat komen. Ik heb er echt gebiologeerd naar zitten kijken :-) Echt fraaie platen en onwijs mooi weergegeven.
    Hartelijke groet, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hai Corrie,

    Wat een leuk en creatief idee om een blog zoals dit te maken. Er zitten ook wel juweeltjes tussen hoor. Dit zijn van die onderwerpen waar ik altijd aan voorbij loop omdat ik er simpelweg niet oplet. Volkomen ten onrechte laat jij hier dus even zien. Fotografisch gezien vind ik foto 9 het mooist. Daar zit geen schittering in de foto. Als je een polarisatiefilter (niet zo heel duur) gaat gebruiken dan kun je de schittering van het water onderdrukken. Dan ziet het er nog mooier uit.
    Maar ondanks de schitteringen een groot compliment voor deze inspirerende serie.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Corrie,
    Door het mooie weer heb ik de laatste weken heel weinig achter de PC gezeten. Heb heel wat blogjes bij te lezen nu. Deze watervaria is echt heel leuk en origineel. Er zitten ware kunstwerkjes tussen, en je moet er toch wel oog voor hebben om deze kleuren en structuren in het water te zien.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen

Dank voor je bezoek en leuk dat je de moeite neemt om te reageren.