Kijken en nog eens kijken - dat doe je als je met een camera op stap bent.
Ik verwonder me steeds meer over wat er in de natuur te zien is en probeer dat zo mooi mogelijk vast te leggen.
Leuk dat je mee wil kijken op dit fotoblog - ik hoop dat je er plezier aan beleeft.

Klik op een afbeelding om de foto's in de lightbox te zien - groter en beter van kwaliteit.

donderdag 27 maart 2014

Een grote familie




Nadat het fotograferen vanuit de auto de vorige keer met de futen 
goed gelukt was, rijd ik een kleine week later hetzelfde weggetje nog maar eens. 
Dit keer in de namiddag. En kom deze enorm grote Familie Zwaan tegen.

Fouragerend in het gras aan de rechterkant van de weg tel ik wel zeven jonge zwanen, onder het toeziend oog van mams (denk ik, weet dat niet zeker. Bij een man is de knobbel groter, maar dat verschil vind ik moeilijk te zien).




In de sloot aan de linkerkant zwemt de andere ouder met nog eens 3 jonkies.
Doorgaans hebben zwanen 5 tot 7 eieren in een nest. Dus een nest met tien kuikens lijkt me wel heel groot; uniek dat ze er bijna een jaar later ook nog allemaal zijn.

De jongen hebben nu een erg mooi verenkleed, beige met wit.
Vanuit de auto kon ik de zwemmers goed in beeld krijgen.




Deze neemt op een aparte manier een slokje water.
Het lijkt wel of ze me tegelijkertijd in de gaten wil houden.


Maar het smaakte haar wel.


Verder waren ze vooral aan het poetsen:



De rest van de familie besloot ook slootwaarts te gaan.
Mams gaat voor bij het oversteken.


De koters volgen, met de wind in de rug.


   


Hartelijk dank voor alle enthousiaste reacties op mijn vorige blog:
"Meer lente".



7 opmerkingen:

  1. Mooie zwanenserie, Corrie. Wat zijn het toch prachtige vogels. Een geluk dat ze veilig de weg over kwamen. Ze worden hier ook wel eens aangereden. Zo snel zijn ze niet als ze lopen. Fijn weekend. We krijgen mooi weer! Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een heerlijke zwanenserie Coorie.
    Wit is lang neit gemakkelijk om te fotograferen maar deze zwanen staan er absoluut prachtig op. Mooi heldere en in de vergroting zijn de details ook mooi zichtbaar.

    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat zul je genoten hebben Coby, dat doe ik van je foto's.
    Prachtig vastgelegd deze zwanenfamilie.
    Gr. Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hai Corrie,

    Bij mij was er tot twee weken terug ook nog zo'n grote familie. Nu zijn de eerste jaarsjongen weggejaagd en wordt er gewerkt aan nieuw nageslacht. De jongen zullen bij jou eerdaags ook wel weggejaagd worden door de ouders. Wel nog eventjes een prachtige serie gemaakt, waarvan vooral de laatste drie heerlijk zijn om meerdere malen te bekijken. Hele mooie platen van deze zwanenfamilie.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Corrie,
    Prachtige foto's!! Het blijft altijd een schitterend schouwspel zo'n groep met jonge zwanen. Maar ik ben er toch altijd een beetje huiverig voor om te dicht in hun buurt te komen. Ja, ik ben een held hoor..haha..!!

    Groetjes, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Muy buena serie, excelentes imágenes.
    http://misojosasiloven.blogspot.com.es/

    Un saludo.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Corrie, mooie serie foto's heb je gemaakt. De laatste vind ik vooral erg mooi. Groetjes Senna

    BeantwoordenVerwijderen

Dank voor je bezoek en leuk dat je de moeite neemt om te reageren.