Kijken en nog eens kijken - dat doe je als je met een camera op stap bent.
Ik verwonder me steeds meer over wat er in de natuur te zien is en probeer dat zo mooi mogelijk vast te leggen.
Leuk dat je mee wil kijken op dit fotoblog - ik hoop dat je er plezier aan beleeft.

Klik op een afbeelding om de foto's in de lightbox te zien - groter en beter van kwaliteit.

donderdag 27 april 2017

Ganzen lief en leed







In mijn vorige blog schreef ik al over ons bezoek aan de Poelgeest Polders; dat ik hoopte daar ganzenpullen te zien. En ganzen waren er genoeg. 
Behalve veel grauwe ganzen waren daar ook veel Grote Canadese ganzen. Die had ik wel eens eerder gezien, maar nooit met zoveel tegelijk. Op de site van de Vogelbescherming lees ik dat hun aantal in heel Europa enorm toeneemt. Het zijn allemaal afstammelingen van ooit ontsnapte parkvogels. Wat opvalt is hun enorme formaat. Verder had ik niet het idee dat de grauwe ganzen enorm blij waren met hun aanwezigheid. 's Morgens zag ik ze vaak aan komen vliegen op een manier die toch erg veel leek op "grauwe ganzen pesten".

Maar mooi zijn ze wel. En in de ochtend kwam een stel steeds dichterbij rondzwemmen, 
zodat ik daar leuke portretten van kon maken.






Later op de dag (na het gekrakeel van de meerkoeten) 
zagen we aan de andere kant van de plas de gezochte ganzenfamilies met pullen.





Zo leuk en zo veel.
 Ze bleven vaak behoorlijk dicht langs de kant.





Niet zo dichtbij als de volgende foto suggereert, dit is een enorme crop;
maar zo schattig, die kleine donsballetjes.





Nog een trots stel ouders:





Toen ik me concentreerde op deze ganzenfamilie,
die met elkaar al foeragerend het bruggetje overstak,





hoorde ik vlak naast me een vreemd sissend geluid...
Het bleek een Canadese gans op oorlogspad...





eerst de ene ouder verjagen...




met veel kabaal en gespetter...




en dan de aanval richten op de andere ouder...




dan heeft hij zo'n kleintje voor het grijpen...





dacht-ie... nog even flink onderduwen...





maar tot mijn verbazing kwam het kleintje toch vrij...





Nog een aanval om zijn woede te koelen?



maar ook deze volwassen gans weet te ontkomen.

De Canadees kijkt nog even verbolgen om voor hij de aftocht blaast.






De familie grauwe gans is dit keer met de schrik vrijgekomen.
Ze vervolgen hun weg, met alle vier pullen nog bij zich.






Zo'n lief familietafereel. Wat is het in de natuur toch rustig...









13 opmerkingen:

  1. Een mooie serie van de ganzen met hun pulletjes Corrie.
    Maar dat die ene alles aanvalt, niet te geloven zoals die te keer gaat.
    Dit heb je mooi gefotografeerd.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Corrie.

    Prachtige serie Corrie.
    Wist niet dat die Canadees die pulletjes ook aten.

    Prachtig in beeld gebracht.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Corrie,
    Het leest als een spannend kort verhaal!! Pfft wat een gifkikker is die Canadees! Prachtig vastgelegd! En de waakzame ganzen met snoezige pullen. Leuke blog weer!
    Groetjes, en fijn weekend,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Corrie,
    Wat een bijzonder tafereel is dit. Ik wist niet dat ganzen zo agressief naar elkaar konden zijn.
    Gelukkig hebben de kleintjes het overleefd. Foto 18 is echt super met die imposante houding van de voorste gans.

    Groetjes, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Prachtige ganzenblog Corrie..
    en al die kleintjes, zo aaibaar en lief
    prachtige foto's complimenten

    groet Nieske

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Corrie,
    Ganzen, zowel de Canadese als de grauwe, kunnen behoorlijk agressief zijn. En dan heb ik het nog niet eens over de nijlganzen. Ze kunnen heftig op elkaar reageren maar ook naar kleinere vogels als meerkoeten en waterhoentjes. Ik heb dat meerdere keren gezien. Opmerkelijk genoeg steeds met een goede afloop, want de kleintjes kunnen zich verrassend goed redden. Zelfs jonge ganzen van hetzelfde soort kunnen agressief op elkaar reageren, uiteraard de grotere op de kleintjes. Het kan je in ieder geval bijzondere beelden opleveren, zoals je laat zien.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Het lijkt allemaal zo vreedzaam. Maar als je dan jouw fotoserie en verhaal erbij bekijkt, dan blijkt het toch oppassen te zijn voor de jonge gansjes. Nooit verwacht dat een grote gans zo'n pul zou doden. Hoewel ik het bij de kluten ook gezien heb. Mooi blog Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Prachtig serie Corrie en wat schattig die jonkies heel mooi
    Gr Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hello Corrie
    WOW what scene!
    I wouldn't have thought these geese were so aggressive!
    You managed to catch great action and in the end, all was OK for the Greylags!
    Warm hugs and enjoy your week :)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hai Corrie,

    Wat een mooie reportage heb je er van gemaakt zeg. Die ganzen kunnen inderdaad erg agressief zijn en je moet maar net het geluk hebben dat je dan in de buurt bent met je camera. Mooi is de foto van de familie op het bruggetje.
    Top.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Prachtige foto's Corrie :-)
    Je kon er echt hele leuke actiefoto's van maken.
    Er zijn hier eigenlijk veel te veel ganzen maar het blijft wel leuk om ze te zien. Zeker als er dan ook nog "hopen" pulletjes bij schuifelen. Helaas laten de ganzen ook best wel agressief gedrag zien tegenover andere soortgenoten.
    Hartelijke groet, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  12. prachtig beeldverslag, ik herken het wel dat gedrag, ik kom ook vaak in dat gebiedje. De pulletjes zijn superschattig, alleen lieten ze zich dit jaar niet echt van dichtbij bekijken/ fotograferen.

    BeantwoordenVerwijderen

Dank voor je bezoek en leuk dat je de moeite neemt om te reageren.