Kijken en nog eens kijken - dat doe je als je met een camera op stap bent.
Ik verwonder me steeds meer over wat er in de natuur te zien is en probeer dat zo mooi mogelijk vast te leggen.
Leuk dat je mee wil kijken op dit fotoblog - ik hoop dat je er plezier aan beleeft.

Klik op een afbeelding om de foto's in de lightbox te zien - groter en beter van kwaliteit.

zondag 17 december 2017

Gooise vogels





Een fotohut in de eerste week van december. Van sneeuw was nog geen enkele sprake.
 Wel nog veel herfstbladeren, die voor een mooi gekleurde entourage zorgden.
Of op zich al een leuk beeld geven.



Met een pimpelmeesje erin nog leuker?



De plek rondom de hut en het water was vrij open, 
maar pfoe, wat moest toch de ISO omhoog. 
In de loop van de ochtend werd het licht wel wat beter 
en achteraf valt het me mee wat de camera hiermee gedaan heeft. 




Wat zeker meeviel, was het bezoek van de vogels. 
Voortdurend was het een drukte van belang rond de waterplas;
En tot mijn verrassing hadden veel meesjes ook met deze temperatuur 
(niet héél koud, maar wel winters) best zin in badderen. 
Gespetter.




Een kijkhut geeft de gelegenheid om
van lekker dichtbij portretjes te maken.


 


En yes, een roodborstje! Hij kwam blijkbaar niet zo voor het water,
maar scharrelde wel leuk dichtbij tussen de bladeren. 



 

Een glanskopje kwam ook vaak langs.
Maar phoe, wat zijn die snel. Toch twee foto's:





Een kuifmeesje is nóg sneller!
Ik kreeg meerdere kansen van hem, maar nee. 
Omdat het zo leuk was dat hij zich liet zien, toch een foto;
met de scherpte op de staart i.p.v. op de kop.




Vinkje:


 

 Veel gebadder, schreef ik hierboven al.
Hier geniet een koolmees:






De grote bonte specht, die vroeg in de ochtend al was langsgeweest,
kwam in de middag nog eens terug samen met mevrouw.











Het koolmeesje stond al op de uitkijk.






De boomklever kwam ook vaak iets lekkers halen:
 



 


Merels waren erg aanwezig die dag:






Als afsluiter een badderend pimpelmeesje:




 



We hebben erg genoten van deze Gooise vogels, die toch zo "gewoon" gebleven zijn.
Ze gaven een doorlopende voorstelling, er was continu iets te zien.

De fotohut in 't Gooi is te reserveren via de website van 







10 opmerkingen:

  1. Hoi Corrie.

    Wat een mooie serie heb je gemaakt.
    Super mooi de foto's van deze mooie vogeltjes allemaal.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Corrie,
    Prachtig al die verschillende vogels. Mooi hoe je ze daar zo vanuit die fotohut hebt kunnen fotograferen. Schitterende weerspiegeling ook. Prachtig. Ze weten natuurlijk dat daar wat te halen valt.

    Groetjes, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Great series of images, Corrie. Some of the birds look like live Christmas tree ornaments.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooie serie hoor, ondanks de ruis die af en toe wel zichtbaar is. Altijd jammer als je een keertje zo'n hut huurt en dan slecht licht hebben. Maar het had ook nog kunnen regenen! Het zijn inderdaad wel allemaal 'gewoon gebleven'soorten, behalve dan de kuifmees en dan is het weer erg pech hebben met de autofocus. Maar ja, natuurfotografie is niet altijd makkelijk. Ik heb net ook nog venb de twee series van HBN Lemele bekeken en ik denk dat mijn voorkeur (hoewel veel verder weg) toch uitgaat naar die hut: ik zie toch liever de soorten met wat meer 'aanzien' ;-)
    Groet, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Corrie,
    Geweldig al deze mooie vooral badende vogels te zien. Zo'n hut is toch wel een uitkomst als je wat close-ups wilt maken! Pimpeltje. kuifje en Specht stelen echt de show. én die badende koolmees natuurlijk wat een leuke houding. Ook de boomklever staat er super goed op. toch een soort die je niet zomaar tegenkomt. Ik heb weer genoten van je blog. De link van de hutten heb ik maar even zuinig bewaard, bedankt daarvoor!!
    Groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hello Corrie,
    So cute to see the pleasure of the birds bathing around this water spot!
    You must have enjoyed a great time!
    All my very best wishes for a wonderful Christmas with your family and a great new year with lots of photo excitement!
    All the best

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Corrie,
    Als je deze vogeltjes eens een keer van dichtbij wilt zien zonder last van takken e.d. te hebben dan is zo'n vogelhut een uitkomst. Natuurlijk zal het niet iedere keer evenveel opleveren, natuurlijk heb je de weersomstandigheden niet in de hand. Over het algemeen krijg je toch behoorlijk veel te zien, ook al zijn het wellicht voorspelbare soorten. Je bent met een hele reeks mooie platen thuis gekomen en het is duidelijk dat het de moeite waard is geweest.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hai Corrie,

    Leuk dat je ongeveer gelijktijdig met mij zo'n blog hebt geplaatst. Duidelijk te zien dat zo'n hut inderdaad veel dezelfde soort foto's oplevert, ook al zijn de soorten ietsje anders. Mooi de kuifmees. Jammer dat ik die niet even gezien heb, want het is toch de mooiste mezensoort. Mooi blogje.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mooie serie met best wel wat leuke verschillende soorten. Leuke sfeerbeelden van de vogels met nog wat herfstblaadjes erbij. Wel jammer als je dan zo'n hut hebt gereserveerd dat het dan zo'n donkere dag is en het ruismonster op de loer licht. Je zou het eventueel met nabewerken nog wat minder kunnen maken, maar weet niet of je foto daar dan mooier op wordt. Ik worstel er ook altijd mee omdat ik met mijn camera al heel snel ruis heb.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Dat hoofd van die badende Pimpelmees; prachtig! Knap dat de glanskop gelukt is, die zitten nooit langer dan een seconde stil. Goed gedaan. Het is inderdaad wel vervelend dat die ISO zo omhoog moet, dat merk je ook in de ruis die je bij sommige foto's ziet. Misschien wel omdat de omstandigheden best moeilijk waren kun je trots zijn op de resultaten en vooral lees ik dat je er van hebt genoten en daar gaat het natuurlijk vooral om.

    Marianne

    BeantwoordenVerwijderen

Dank voor je bezoek en leuk dat je de moeite neemt om te reageren.