Kijken en nog eens kijken - dat doe je als je met een camera op stap bent.
Ik verwonder me steeds meer over wat er in de natuur te zien is en probeer dat zo mooi mogelijk vast te leggen.
Leuk dat je mee wil kijken op dit fotoblog - ik hoop dat je er plezier aan beleeft.

Klik op een afbeelding om de foto's in de lightbox te zien - groter en beter van kwaliteit.

zaterdag 20 september 2014

Vlinderstruik





Pas laat in het voorjaar - het was al juni - is onze voortuin opnieuw beplant met o.a. een paar vlinderstruiken. Die bloeiden deze zomer nog niet zo uitbundig, natuurlijk. Maar waarschijnlijk door de vele regen in augustus, en daarna weer volop het zonnetje, stonden de struiken begin september ineens vol met bloemen. Midden op de dag kwam ik thuis en wist echt niet wat ik zag: er fladderden volop vlinders! En ook nog eens verschillende soorten. En vooral ook: van die mooie. Supersnel de camera gehaald en ... genieten maar.




Heel leuk om die citroenvlinders eens goed te kunnen bekijken. Er fladderden er wel een paar in het rond. De een véél groener dan de ander. Ik heb inmiddels begrepen dat de donkere de mannen zijn; de vrouwen zijn soms vrijwel wit.




De volgende foto is een beetje rommelig, maar ik was zo blij 
dat ik deze vlinder ook met geopende vleugels 
"gevangen" had, dat ik deze wel wil laten zien:




En nog even heel dichtbij:




De kleine vos zien we hier wel vaker,
maar daarom is-ie niet minder mooi:





De gehakkelde aurelia had ik nog nooit eerder gezien.
Een apart, klein vlindertje.
 




De distelvlinder heeft een steviger formaat; 
valt ook direct op door kleur en tekening.






Een paar dagen later vlogen er aan het eind van de dag ook 
nog vlinders rond. Het licht was nu veel mooier én er was 
veel minder wind. Daardoor bleven de witjes soms ook
lang genoeg zitten om erop scherp te stellen.




De atalanta liet nu ook met gespreide vleugels 
zijn volle kleurenpracht zien.




Toch vind ik het volgende plaatje mooier,
door het lichtrandje:




Verder waren daar een zeer-gehakkelde aurelia




en een niet minder gehavende distelvlinder 




Maar die waren allebei wel goed voor mooie tegenlichtplaatjes.









Inmiddels zijn de vlinderstruiken echt uitgebloeid, maar ik 
verheug me al op volgende zomer. Mogen we dan nog meer 
verschillende soorten verwachten? Dit was al heel verrassend.


 
Dank voor de leuke reacties op het vorige bericht "Tere tinten"

 

13 opmerkingen:

  1. Hoi Corrie,
    Goeie keuze om vlinderstruiken te planten en wat veel soorten dagvlinders heb je al in de tuin gehad. Echt geweldig. Je foto's zijn erg mooi geworden, maar de topper is voor mij foto 4, rommelig of niet, Ik heb ze nog nooit gezien met die gespreide vleugels! Fijne zondag!
    groet,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Corrie,
    Prachtige foto's!! Mooie fleurige kleuren ook met al die faldderaars.
    Je laatste 3 foto's vind ik erg sterk met ook zeer fraai licht in je achtergronden. Knap gedaan!!

    Groetjes en nog een fijne dag,
    Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Lovely images. What could be more beautiful than butterflies and flowers?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Corrie,
    Zo te lezen hebben wij onze vlinderstruik vorig jaar niet op de goede plek gezet, want daar is dit jaar niets op af gekomen. Te veel in de schaduw waarschijnlijk. Wat een opkomst van vlindersoorten. Mooi hoor en knap zeker citroenvlinder met gespreide vleugels.
    Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Prachtige vlinder serie Corry.
    Je had er veel in je tuin dit jaar.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hai Corrie,

    Dat gaat een feest worden volgend jaar. Nu al direct zoveel mooie soorten en dan ook nog een paar hele fraaie platen. Die laatste foto is schitterend, maar nummer is ook erg mooi. Met open vleugels zie je de citroenvlinder bijna nooit. Top.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Lovely pictures of the brimstone butterfly!
    So sad summer is already gone and we did not have good weather.
    Wishing you a great day and lovely opportunities in autumn :)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat zal jij blij zijn met deze struiken. Geweldig wat een variatie aan soorten. Zo kan je je lekker uitleven. Het heeft nu al een hele reeks mooie opnamen opgeleverd en bovendien enkele geslaagde waarnemingen.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Echt geweldig Corrie :-)
    Wij hebben ook een vlinderstruik maar op de een of andere manier doet hij het nooit zo goed. Bij ju ik mooie volle trossen hangen en ja.... dan heb je ook echt gelijk vlinders in je tuin. En wat gaaf dat je in september nog zoveel verschillende kon vastleggen. Heel mooi op het paars van de bloemen :-)
    Hartelijke groet, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat trekt zo'n vlinderstruik toch altijd mooie vlinders aan. Mijn favoriet is de distelvlinder, die heb ik zelf dit jaar niet kunnen fotograferen.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Dat is toch heerlijk als je zo'n vlinderstruik in je tuin hebt. Ik zou er de hele dag naast zitten ;-)
    Fraaie serie, waarvan ik de rustigste platen de mooiste vind, omdat ik daar nou eenmaal van houd: 2, 8, 11 en 15.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Corrie, wat een prachtige foto's van al die vlinders.
    Groetjes Senna

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Mooi vlinderblog Corrie, nu al heel uitgebreid, maar als je vlinderstruik wat ouder is mag je met wat geluk misschien volgend jaar wel een koninginnenpage verwelkomen. Ik zie ze hier in mijn tuin niet elk jaar, maar als de weersomstandigheden meewerken toch vrij regelmatig.

    Groeten,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen

Dank voor je bezoek en leuk dat je de moeite neemt om te reageren.