Kijken en nog eens kijken - dat doe je als je met een camera op stap bent.
Ik verwonder me steeds meer over wat er in de natuur te zien is en probeer dat zo mooi mogelijk vast te leggen.
Leuk dat je mee wil kijken op dit fotoblog - ik hoop dat je er plezier aan beleeft.

Klik op een afbeelding om de foto's in de lightbox te zien - groter en beter van kwaliteit.

donderdag 15 mei 2014

Divers pluimage


Hoogste tijd om weer eens wat vogels op mijn blog te plaatsen.
Een verzameling van diverse vogels die ik 
op verschillende plaatsen tegen ben gekomen.




Leuk dat het me eens is gelukt om zo'n klein bosvogeltje 
op de foto te krijgen. Meestal zijn ze continue in beweging 
of zitten ze (te) ver weg. Maar deze verzamelde 
nestmateriaal in lage struiken en bleef ook nog 
wel even op zijn plek. Ik denk dat het een tjiftjaf is.

De week daarna lukte het nog eens boven in de boom:




Variatie op "grutto op paaltje" > "wulp op rietbundel":




Eindelijk zag ik kuifeenden op foto-afstand, 
en dan ook nog met een zonnetje op zijn kop,
zodat het paars mooi te zien is:


Mijnheer kuifeend


Mevrouw kuifeend








Mevrouw en mijnheer wilde eend kom je natuurlijk steeds tegen.
Maar niet altijd zo mooi dichtbij als hier:












Veel eenden zwemmen ook alweer met kuikens rond.
De volgende foto's zijn echter van vorig jaar,
toen deze armada wel heel mooi op kwam stomen:










Grauwe ganzen zijn natuurlijk ook overal.
Nu met kuikens willen ze hun omgeving extra goed in de gaten houden.
Constant alert en alle kanten op kijken.




Waar deze gymoefening goed voor is, weet ik niet (veren opschudden?)
De rechter gans was trouwens steeds bezig met het strekken van zijn nek.




Eén kuikentje kreeg ik van dichtbij in beeld.
Eerst even kijken: durf ik hier wel naar beneden?






Ja hoor, stappen maar:


 


Lekker zwemmen.
Zo in het water lijkt hij een stuk kleiner:




Visjes voeren aan jonge fuutjes. 
Geen geweldige foto's, want ze zaten behoorlijk op afstand. 
Maar ik vind het zó leuk dat ik dat heb kunnen zien.
Deze vader wist wel het juiste formaat visjes,
en als hij dan aan komt zwemmen, 
steken ineens die gestreepte koppies weer naar buiten.








Deze kwikstaart wilde wel even op het paaltje blijven poseren,
zijn mooie achterkant laten zien.




Daarbij dan een soortgenoot, 
die vorig jaar over een bruggetje steeds dichterbij kwam huppen:










De afsluiter komt uit de categorie: 
"Wat leuk dat ik die nu eens gezien heb!"
Helaas niet met het licht op zijn kop, 
maar wel z'n mooi glanzende achterkant goed in beeld.






Hartelijk dank voor alle lovende woorden bij mijn blog
"Gele lis met waterjuffers"




10 opmerkingen:

  1. Hoi Corrie,
    Mooie foto's laat je hier zijn. Prachtig die wulp zo op die rietstengels. Ook die eenden koppies heb je mooi vol in beeld gezet. En dan die ijsvogel, dat lijkt me echt gaaf om die zo in het wild te zien. Echt prima gefotografeerd.

    Groetjes en een fijn weekend,
    Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat leuk dat je de ijsvogel hebt kunnen fotograferen, dat is wel een cadeautje. De wulp op riet vind ik prachtig, met heel mooi licht net als de Kuifeendjes.

    Fijn weekend. Het weer zou moeten meewerken voor nog meer mooie foto's.
    Marianne

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Typische voorjaarsplaten waar je altijd met plezier naar kijkt. De mooie glans van de kuifeend man is altijd een uitdaging, de lichtinval speelt een grote rol zoals je gemerkt zal hebben. Mooi dat je een ijsvogel "betrapt" hebt.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Corrie,
    De eenden en ganzen met jonkies zijn schattig, Je Kuifeendjes prachtig de ijsvogel, ook al heb je hem op de rug, jaloersmakend mooi. De witte kwik (ik ben er gek op ) staat er heel leuk op. Maar de topper is voor mij de wereldplaat van de Wulp!
    groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Corrie,
    een heerlijk blog met een een mooie varia aan vogels. Jij laat hier ook heel mooi zien hoe prachtig onze "gewone" wilde eenden zijn. De kleuren komen dan ook heel mooi over. De kleine gansjes zijn zo lief om te zien en ik moest best wel lachen om die grote poot van dat kleintje in foto 19. Wat hebben ze dan al grote poten zeg!
    Maar ook je kwikstaartje en wulp op rietbundel zijn heel leuk. Je afsluiter is echt helemaal super. Een ijsvogeltje nog wel!!
    Hele fijne week.
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een pracht van een reeks, Corrie!
    Heel mooi die diversiteit...
    Fijne dag en lieve groetjes, Anna

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hai Corrie,

    Die wulp en de laatste foto van de witte kwik zijn wel hele fijne. Echt van die poses die je niet zo vaak ziet. Helamaal leuk dat die kwikstaart zo op je af komt lopen.
    Prachtig ijsvogeltje ook. Als ze zo zitten komt dat blauw altijd zo mooi tot z'n recht. Alleen jammer dat de snavel net aan de verkeerde kant van de stok zit. Ik denk wel dat een hoop mensen jaloers zijn op zo'n mooie plaat.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hello Corrie,
    What a great post with so many different birds and ducks!
    Our area is too much hunted to enjoy sightings like these!
    brilliant pics!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een leuke vogelblog, de wulp op de strobalen is mijn favoriet, maar ook het schattige kleine gansje, de prachtige kuifeenden en de ijsvogel vind ik ook geweldig. Mooie kleuren en lichtval.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Zo, die ijsvogel heb je toch maar mooi binnen! in een betere positie gaat je vast ook nog wel lukken.
    De topper van deze serie is voor mij de wulp op het riet, de kleuren komen zo mooi met elkaar overeen en de compo is prachtig.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen

Dank voor je bezoek en leuk dat je de moeite neemt om te reageren.