Kijken en nog eens kijken - dat doe je als je met een camera op stap bent.
Ik verwonder me steeds meer over wat er in de natuur te zien is en probeer dat zo mooi mogelijk vast te leggen.
Leuk dat je mee wil kijken op dit fotoblog - ik hoop dat je er plezier aan beleeft.

Klik op een afbeelding om de foto's in de lightbox te zien - groter en beter van kwaliteit.

zondag 27 april 2014

Bloemen in de berm




Ruim een maand geleden begonnen de randen langs de wegen te kleuren. 
Eerst zag je op veel plekken een zachtlila waas. 
Toen ik tijdens een wandeling dezelfde plantjes zag staan, 
ging ik die eens beter bekijken. 




Opvallend zijn de rooiige, behaarde blaadjes aan de bovenkant.
Als je die piepkleine bloemetjes eens goed bekijkt: 
mooooi, net ieniemienie-orchideetjes.




Het is de paarse dovenetel.
Deze vroege hommel kon hem ook erg waarderen:





Ze zou het liefst helemaal in het bloemetje verdwijnen:






Het zachtlila viel maar een paar weken op. 
Toen kwam het knalgeel opzetten. Groter en meer - veel meer.
Tot wel een meter hoog bloeit (bijna) overal langs de berm het raapzaad,
wilde voorganger van het landbouwgewas koolzaad.






De volgende foto's zijn eigenlijk een vervolg op het vorige blog "lichtdruppels", 
want het was nog diezelfde dag, maar dan later op de ochtend. 
De zon was inmiddels krachtig, toch zat het raapzaad nog vol druppels.


 






Het geel zorgt voor een feestelijke omlijsting van de wegen.




Maar van dichtbij bekeken,
en zeker als versierd door honderden waterdruppels,
en verlicht door een vrolijk zonnetje...




mooie bloemen...







 


Inmiddels wordt het geel alweer afgewisseld
met het wit van het fluitenkruid. 

Dat kwam ik ook tegen met druppels.




Het heeft lang geduurd voordat ik snapte wat men toch met 
fluitenkruid bedoelde. Ik kende dit altijd als kikkerbloemen. 
Zo blijkt dit in grote delen van ons land 
in de volksmond ook genoemd te worden.




Een andere veelgebruikte benaming is: kantbloemen.
Dit vind ik wel een heel passende benaming. 




Ter afsluiting een bloem die helemaal niet in de bermen bloeit, 
wel in weilanden langs de slootkanten.

Daar stond deze pinksterbloem ook. 
En hoewel al later op de dag, scheen de zon nog heel fel op de bloemetjes. 
Dus heb ik zodanig onderbelicht dat het water erachter zwart werd.
Ik vind het zelf een heel mooi resultaat.


 


 
Hartelijk dank voor alle leuke reacties op
mijn blog "Lichtdruppels". 



11 opmerkingen:

  1. Corrie goede morgen !
    De tekst KIJKEN IN VERWONDERING dat spreekt me zo aan !!
    Zo kijk ik ook naar de mooie natuur en verwonder me dagelijks over alles wat groeit en bloeit en leeft !!
    Deze foto's zijn ook zo mooi en natuurlijk en ik geniet dagelijks langs de slootkant en de fiets paden waar dit alles staat te stralen voor ons allemaal !
    Dank je wel voor je mooie show !
    gr,
    Annie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hai Corrie,

    Een aantal prachtige tegenlichtopnames en ook zo leuk dat je bij een aantal foto's van beneden naar boven hebt gefotografeerd. Dat geeft een prachtig beeld met zo'n blauwe lucht op de achtergrond. Mooi gedaan. Je laatste foto is helemaal super. Uitstekend uitgevoerd qua belichting.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prachtig die dauw druppeltjes in het tegenlicht...
    Fijne serie laat je ons zien, Corrie!
    Lieve groetjes, Anna

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Corrie,
    Een fantastische serie van al deze kleurrijke bloemen. Mooi ook met die druppels en dat tegenlicht. Geeft een heel bijzonder effect op je foto's.
    Foto's 9,15 en 16 zijn echt mijn favorieten hiervan. Erg mooi gedaan Corrie!!

    Groetjes, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat mooi al die bloemen in de berm Corrie en allemaal zo mooi gefotografeerd. Prachtige kleuren ozo mooi met de druppels van de dauw.
    Gr. Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat heerlijk, Corrie, om al deze bloemen bij jou te zien. Ik vind het momenteel een feest om tussen die prachtige bermen door te rijden of lopen. Mooie serie met die druppels. En de laatste is erg goed gedaan met je belichting. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Corrie,
    wat mooi zijn je foto's met die druppels. Ik vind net als Joke hierboven nu de weilanden en bermen prachtig om te zien. Geel en wit voren de boventoon maar ook het paars, lila, oranje en andere kleuren komen eraan. Altijd schitterend om te zien :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. prachtige bloemenserie Corrie! ik heb gister ook zo genoten van alle bloemen die weer bloeien in de natuur :) de druppelfoto's zijn geweldig en de pinksterbloem is idd erg goed gelukt!!
    groetjes Nathalie

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Leuk Corrie dat je de dovenetel vergelijkt met een orchidee, die associatie heb ik ook wel eens. Ze zijn eigenlijk heel mooi. Het zevenblad is ook zo'n fraaie plant en de naam kantbloemen is nieuw voor mij, maar wel heel toepasselijk.
    p.s. Als je een rubriek maakt met "volgers" dan kunnen mensen zich aanmelden en krijgen bericht als je een nieuw blog plaatst. Zoals jij die krijgt bij: Mijn lijst met blogs. Nu bestaat dat de kans dat we een blog over het hoofd zien.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Gonnie, je hebt gelijk dat ik het wat makkelijker moet maken om me te volgen. Ik heb het "Google Friend Connect"- balkje toegevoegd. Dank voor de tip. Hartelijke groet, Corrie

      Verwijderen
  10. Wat mooi, dat koolzaad met dauwdruppeljtes. De dovenetel met hommeltje vind ik ook erg mooi. Die pinksterbloem heb je heel origineel gedaan, erg geslaagd.

    BeantwoordenVerwijderen

Dankjewel voor je bezoek; leuk dat je mijn blog bekeken hebt.
Jullie reacties stel ik heel erg op prijs.
Hartelijke groet, Corrie