Kijken en nog eens kijken - dat doe je als je met een camera op stap bent.
Ik verwonder me steeds meer over wat er in de natuur te zien is en probeer dat zo mooi mogelijk vast te leggen.
Leuk dat je mee wil kijken op dit fotoblog - ik hoop dat je er plezier aan beleeft.

Klik op een afbeelding om de foto's in de lightbox te zien - groter en beter van kwaliteit.

zondag 27 oktober 2013

Rondje door het bos


Vorige week zondagochtend was het lekker weer en wij besloten richting Hilversum te gaan voor een rondje door het bos. Dat hebben we wel vaker gedaan, zeker in deze tijd van het jaar. Doorgaans gaan we dan een stukje LOPEN. 
Maar... nu ben ik op zoek naar paddenstoelen. Dat heeft toch een vreemd effect op mij. Om de haverklap vind ik mezelf terug LIGGEND op de grond!?!?
Paddo's hebben blijkbaar een verlammende uitwerking. 

Het schiet zo zeker niet op met die wandeling.

 









 En dan vind ik wel paddenstoelen, maar daar behoorlijke foto's van maken is nog een tweede. Veel paddo's hebben namelijk de neiging op zeer donkere plekjes te gaan groeien. Gelukkig werd het in de loop van de ochtend steeds lichter, zodat de sluitertijden beter te hanteren waren.




Voorlopig houd ik me vooral bezig met me te verwonderen over de grote verscheidenheid aan paddenstoelen die ik tegenkom. Inmiddels heb ik wel een dik paddenstoelenboek aangeschaft, waarin naast tekeningen ook foto's staan. Ik dacht ze met foto's wel sneller te herkennen. 
Maar nee, ik durf nog nauwelijks namen te noemen.





De volgende vind ik wel een elegant hoedje op een mooie ranke steel:


Ik denk dat dit Judasoren zijn:
 


De volgende vind ik wel een heel bijzondere. Zo wit, lijkt wel of hij licht geeft!
En de vorm: hoedje kwijt???



En dan nu even wat fleurigs tussendoor. Een klein bloemetje, maar de kleur zorgt er wel voor dat-ie opvalt.



Dit vind ik altijd fascinerend: een "dode" boomstam, waar een hele nieuwe wereld op leeft.


Deze zwam is op zijn beurt blijkbaar alweer grotendeels gegeten door een slak, gezien de glinsterende slijmsporen overal:





Nog een helderwitte (porseleinzwam?)
 
 
  
en als dit geen herfstplaatje is...


En zo zijn we een paar uur zoet geweest met een piepklein rondje door het bos.
Maar dat is wel het leuke aan paddenstoelen fotograferen: je kan er de tijd bij nemen. Ze vliegen nooit weg als je net je camera goed hebt ingesteld!!
Ik had trouwens weleens gehoord dat paddo's een geestverruimende werking hebben. Op mij hebben ze meer een lichaamsverstrakkende werking - vooral op mijn nekspieren, merkte ik de volgende dag ;)



Dank voor jullie leuke reacties op mijn vorige blog "De fotohut van Han".



9 opmerkingen:

  1. Hai Corrie,

    Wat een heerlijke herfstreportage. Vooral de eerste 2 foto's zijn zeer fraai, omdat ze net even wat anders zijn. Erg fijn om naar te kijken.
    De staande uitsnede en de plaatsing van het pad zijn zeer goed gekozen.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  2. wat een prachtige serie foto's Corrie!
    wij als fotografen herkennen natuurlijk meteen je 'piepkleine' rondje én de kramp in de spieren haha....
    de foto's met de bokeh-bolletjes vind ik supermooi (zoals je weet). erg goed gelukt!!
    wat namen betreft: dat is inderdaad lastig bij paddenstoelen.
    ik kan je er een paar geven:
    foto 8+9: echt judasoor inderdaad, foto 10+11: hazenpootje, foto 12: balsemien. foto 20+21: porseleinzwam inderdaad.

    groetjes, Nathalie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Nathalie,
      Dank voor je complimenten en dank voor je informatie. Met de naam hazenpootje kon ik verder googelen en heb wat meer info gevonden. Het blijkt een inktzwam te zijn - dat zou je niet denken als je hem zo spierwit ziet staan!
      Maar ik blijf kijken in verwondering, en ook leren in verwondering. Wat leuk zo'n nieuwe wereld laag bij de grond!
      hartelijke groet,
      Corrie

      Verwijderen
  3. Hoi Corrie,

    Wat een leuk verslag van je mini-bosrondje :-). Paddestoelen staan dan wel stil maar gemakkelijk te fotograferen vind ik bepaald niet en ik vind het altijd knap als mensen daar iets van weten te maken van dat laag bij de grondse spul. En dat heb je toch goed gedaan: foto 2, erg mooi, bokeh bubbel, mooi licht. De Judasoren, de foto van onderaf en de laatste foto, allemaal heel geslaagd. En ja, wat kramp en spierpijn achteraf, dat is een bijwerking die we maar voor lief moeten nemen, vrees ik.

    Groetjes,
    Marianne

    P.s. Al eens 'om de hoek' in het Meijertparkje wezen kijken? Zo klein dat zelfs een klein rondje groot lijkt en genoeg paddospul en spannende boomstronken te vinden. En ook Roodborstjes, winterkoninkjes, GB specht, Staartmees etc.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Marianne,
      Dank voor je reactie en voor de tip. Het was nog helemaal niet tot me doorgedrongen dat daar een parkje is. Ga er zeker eens kijken.
      Trouwens leuk vorige week: jouw foto van de klauwier op de voorpagina v.d. krant!!
      Hartelijke groet, Corrie

      Verwijderen
  4. Bijzonder fraaie opnames Corrie....speciaal mummer 1 met de diepte en weerspiegeling in de plas water.

    groetjes, Joop

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooie herfstblog, met nog wel veel groen aan de bomen. Je tweede foto (met de drie kleine zwammetjes) springt er voor mij uit, en die van het porseleinzwammetje, echt een mooi herfstplaatje.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heerlijk om een stukje met je mee te wandelen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Knap dat je al die paddenstoelen gevonden hebt, Corrie. Ik zie ze in eerste instantie nooit. Maar als je dan beter kijkt zie je ze plotseling overal. Mooie serie. Foto 2 vind ik bij "spooky". Kan zo in een sprookjesboek. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen

Dank voor je bezoek en leuk dat je de moeite neemt om te reageren.